FESENMAIER, D., R. – XIANG, Z.: Design Science in Tourism – Foundations of Destination Management, Cham: Springer, 2017, 286 s.

FESENMAIER, D., R. – XIANG, Z.: Design Science in Tourism – Foundations of Destination Management, Cham: Springer, 2017, 286 s.

Publikácia Design Science in Tourism – Foundations of Destination Management predstavuje jedno z najvýznamnejších diel súčasnej teórie cestovného ruchu. Jej zostavovateľmi sú prof. Daniel R. Fesenmaier (Modul University Vienna) a prof. Zheng Xiang (Virginia Polytechnic Institute and State University, USA). Má povahu zborníka a obsahuje spolu 16 vedeckých štúdií z rôznych tematických oblastí, ktorých autormi sú poprední svetoví vedci a vedkyne. V printovej podobe bola vydaná vydavateľstvom Springer v roku 2017, dnes je však dostupná aj vo forme e-booku. Je súčasťou vydavateľskej série Tourism on the Verge, ktorá usiluje o holistický prístup k pochopeniu rôznych fenoménov tvarujúcich sektor cestovného ruchu, na báze prepojenia vedecko-výskumných problémov s aplikačným rozmerom. Tematicky nadväzuje na jednu z revolučných kníh v rámci teórie cestovného ruchu, publikovanú v roku 1972 pod názvom Vacationscape. Hoci jej autor Clare A. Gunn bol v prvom rade vnímaný ako krajinný architekt, priniesol inovatívne princípy, vytvoril východiskovú vedomostnú bázu, inicioval kreovanie novej paradigmy a osobitým prístupom zmenil spôsob, akým i dnes nazeráme na plánovanie, vývoj a dizajn v cestovnom ruchu.
Publikácia Design Science in Tourism – Foundations of Destination Management zaujímavým, veľmi invenčným až vizionárskym spôsobom analyzuje na takmer 290 stranách kľúčové aspekty dizajnu cestovného ruchu. Obsahuje 3. tematické okruhy – prvý sa venuje Základom dizajnu cestovného ruchu, druhá časť analyzuje špecifické Nástroje dizajnu cestovného ruchu a záverečná časť ústi do Manažovania dynamiky systémov cestovného ruchu. Úvodné práce vytvárajú akýsi bazálny štrukturálny rámec problematiky, do ktorého sú postupne implementované rôzne teoretické prístupy a koncepty, metodologické odporúčania, vedecko-výskumné moduly a konštrukty, ale aj prípadové štúdie a praktické skúsenosti. Jednotlivé sféry sú prirodzene poprepájané a interpretované v kontexte konkrétnych príkladov, čím sa zlepšuje čitateľnosť inak pomerne náročného textu. Dôležitou vedľajšou kontúrou publikácie je skutočnosť, že jednotlivé odborné štúdie vo svojom jadre pracujú s množstvom významných zahraničných diel. Postupne sa tak kreuje unikátny prehľad kľúčových prác z teórie cestovného ruchu, a to i v historickom náhľade od prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov 20. storočia.
Tematicky je publikácia naozaj rôznorodá a v celej svojej obsahovej línii reaguje na súčasné tendencie postomoderného cestovného ruchu, v ktorom dochádza k prelínaniu skutočného a virtuálneho, posvätného a svetského, synchrónneho a diachrónneho. Od kognitívne-orientovanej dimenzie sa trh posúva ku kognitívno-afektívnemu prístupu s akcentom na emócie, individualizmus, jedinečné produkty a kooperatívny dizajn. Publikácia reflektuje témy ako tvorba zážitkov, využitie emócií, nákupné správanie, proces rozhodovania, destinačný manažment, venuje sa aj otázkam autenticity, story-tellingu, dizajnu služieb v ére informačnej presýtenosti, behaviorálnej teórii či znalostnému transferu. Uvádza však aj na zásadné technologické inovácie poslednej dekády, ako je dominancia internetu, vývoj SMART technológií, IoT (Internet of Things), mobilných zariadení či umelej inteligencie. Tieto systémy zásadne modifikovali charakter celého priemyslu cestovného ruchu, keďže umožňujú napr. zhromažďovať a bezprostredne analyzovať dáta o návštevníkoch (in situ) a okamžite ich nielen personalizovať, ale aj odhadovať, modifikovať a spätne ovplyvňovať. Ak budú tieto nástroje správne využité, môžu spomaliť či úplne eliminovať súčasné negatívne procesy a pozitívne ovplyvniť perspektívy odvetvia, posilniť udržateľnosť, ochranu kultúrnych a prírodných zdrojov či stimulovať vzdelávanie návštevníkov.
Publikácia Design Science in Tourism – Foundations of Destination Management má výrazný interdisciplinárny rozmer – presahuje do oblasti geografie, krajinného inžinierstva, ale aj ekonomiky, filozofie, marketingu, psychológie, sociológie či informatiky. Predstavuje vynikajúci edukačný materiál pre študentov a študentky cestovného ruchu, regionálneho rozvoja, územného plánovania, marketingu či manažmentu kultúry. Jasne deklaruje súčasný prístup v opustení tradičných binárnych modelov a v pochopení, že skutočné poznanie tkvie v prepojení zdanlivo oddelených sfér a v odhalení komplexnosti sveta. Jej význam presahuje limity súčasnosti a mnohé kontexty naznačené v publikácii budú mať svoje opodstatnenie i v budúcnosti.

Kontakt:

Súbory na stiahnutie