Slovenské národné múzeum – Múzeum ukrajinskej kultúry vo Svidníku jubiluje
Slovensko je multikultúrnou krajinou. Okrem hlavného štátotvorného národa žijú tu aj početné etnické, respektíve národnostné skupiny. Úlohou slovenského múzejníctva je podávať ucelený obraz kultúry tejto stredoeurópskej krajiny s jej pestrou a bohatou mozaikou etnických, konfesionálnych a iných zvláštnosti, významných súvislostí, príbuzných a spoločných znakov. Práve o to sa usiluje Slovenské národné múzeum ako vrcholná celoštátna zbierkotvorná, dokumentačná, vedecko-výskumná, odborno-metodická a prezentačná inštitúcia. V posledných dvoch desaťročiach došlo k výraznej transformácii tejto inštitúcie v tom zmysle, že popri klasických kmeňových muzeologických pracoviskách sa sformovala sieť špecializovaných múzeí kultúr národnostných menšín žijúcich na území Slovenska. V súčasnosti v štruktúre Slovenského národného múzea pôsobí osem takýchto múzeí, čo predstavuje ojedinelý systém, štátom podporova- ného národnostného (menšinového) múzejníctva v Európe.[1]
Najstaršie a jedno z najvýznamnejších etnicky profilovaných múzeí na Slovensku sídli vo Svidníku. Vzniklo v roku 1956 a od roku 2002 je organizačnou zložkou Slovenského národného múzea. História tejto národnostnej inštitúcie je veľmi zložitá a dramatická. Viedla pomedzi mnohé nástrahy a čelila zradným prúdom, ktoré ju ohrozujú dodnes. Toto múzeum v porovnaní s inými podobnými zariadeniami malo veľkú nevýhodu. Až do roku 1989 bolo jediné na Slovensku, ktoré sa špecializovalo ako národnostné. Vo svojich snaženiach bolo osamotené a už v začiatkoch vyvolávalo nevôľu rôznych protiukrajinsky naladených štruktúr. Žiaľ, ani tzv. nežná revolúcia vo vzťahu k tomuto múzeu nebola nežnou. Počiatočné demokratizačné procesy v našej spoločnosti boli zneužité na presadzovanie programu deukrajinizácie, teda aj múzeum sa stalo jednou z hlavných obetí tohto divokého a absurdného diania. Jeho jediným a najväčším previnením malo byť to, že nieslo vo svojom názve prívlastok „ukrajinský“. Napriek neustálym komplikáciám a peripetiám toto zariadenie zanechalo výraznú stopu na poli múzejníctva, vedy a kultúry. Vo svojej všestrannej činnosti zaznamenalo výsledky, ktoré ho zaradili medzi pevné články v sústave slovenských múzeí. V odborných kruhoch je považované za „výrazné kultúrne centrum, ktoré je prínosom nielen pre miestnu kultúru, ale aj pre celkový profil múzejníctva v SR a znesie i náročné porovnania s obdobnými zariadeniami v zahraničí“.[2]
Poslaním Múzea ukrajinsko-rusínskej kultúry je cieľavedomé získavanie, ochraňovanie, vedecké a odborné spracovanie a sprístupňovanie múzejných zbierok, dokladujúcich vývin materiálnej a duchovnej kultúry Ukrajincov v Slovenskej republike.[3] Takéto dokladovanie je základným a nevyhnutným predpokladom vedeckého zdôvodnenia historického vývoja a národnej identifikácie predmetného etnika, správnej interpretácie jeho formovania sa v dialektickej jednote s kultúrou materského národa a tesnej vzájomnosti s kultúrou Slovákov, s ktorou ho spájajú záujmy občanov spoločnej vlasti – Slovenskej republiky. Východoslovenskí Ukrajinci (Rusnáci, Rusíni, Rutheni, Podkarpatskí Rusíni, Karpatorusi, Uhrorusi, Malorusi, Lemkovia) spolu so Slovákmi už po mnohé stáročia žijú a tvoria v rovnakom geografickom prostredí a v tých istých štátnych útvaroch. Neexistuje medzi nimi takmer žiadna jazyková bariéra a história ich sprevádza spoločnými osudmi v zápase za zachovanie národnej svojbytnosti a sociálnej rovnosti. Kultúrne pamiatky tejto etnickej skupiny sú dnes neodmysliteľnou a významnou súčasťou kultúrneho dedičstva Slovenskej republiky.
Objektom záujmu múzea vo Svidníku je jedna z autochtónnych zložiek obyvateľstva dnešnej Slovenskej republiky, ktorá minimálne už pred tisíc rokmi začala systematicky osídľovať najmä severovýchodnú časť tejto krajiny. Táto minorita napriek dlhodobému politickému odlúčeniu od svojho materského národa si dodnes zachovala svojský spôsob života a vychodoslovanský, respektíve ukrajinský charakter kultúry. Medzi jej základné etnoidentifikačné znaky patria jazyk, vierovyznanie a veľké množstvo prejavov ľudových kultúrnych tradícií.
Z mnohých dôvodov sa tejto etnickej skupine nepodarilo skonštituovať na pevné, jednotné spoločenstvo s vyhranenou národnou, respektíve národnostnou orientáciou. S tak heterogénnym pomenovaním jedného etnika v pomerne krátkom období sa nestretneme asi nikde inde vo svete. Podobne aj na oblasť obývanú týmto obyvateľstvom sa vzťahovali rozmanité názvy: Karpatská Rus, Podkarpatská Rus, Uhorská Rus, Ruská Krajňa a pod. Pre niektorých to bolo jednoducho Zakarpatsko, Podkarpatsko, ba dokonca krajina bez mena. V období Uhorského štátu aj v tomto regióne dominoval všeobecný oficiálny názov – „Felvidék“. Predstavitelia vlád- nucich národov nemali záujem na podporovaní národnouvedomovacieho procesu západoukrajinského obyvateľstva a preto aj takýmto spôsobom živili separatistické tendencie v rámci predmetného etnika. Myšlienka zjednotenia Rusínov-Ukrajincov vyvolávala u nich nevôľu. Etnonym „Ukrajinec“ a vôbec ukrajinská idea v tomto stredoeurópskom priestore bola z hľadiska mocenských, teritoriálnych a iných záujmov neprijateľná.[4] Je len prirodzené, že takáto nepriaznivá situácia sa adekvátne odrazila aj na kultúrnych snaženiach tunajšieho obyvateľstva, určitým svedectvom čoho je aj história jubilujúceho múzea.
Prvé pokusy o vznik takéhoto múzea sa spájajú s menom slávneho osvietenca a národného buditeľa zakarpatských Ukrajincov Alexandra Duchnoviča, ktorý už v roku 1850 založil v Prešove kultúrno-osvetový spolok „Literaturnoje zavedenije“. V programe spolku bolo aj zaznamenávanie folklórnych prejavov a zhromažďovanie pamiatok pre vlastivedné múzeum.[5] Žiaľ, uhorské mocenské štruktúry hneď v začiatkoch sparalizovali túto činnosť.
Otázka založenia múzea sa neraz nastoľovala i v neskorších obdobiach. Dozvedáme sa o tom najmä z miestnej tlače druhej polovice 19. a začiatku 20. storočia.[6] Avšak všetky pokusy boli bezúspešné.
Priaznivá konštelácia hviezd pre túto myšlienku sa naskytla až tesne po druhej svetovej vojne, v období formovania sa ľudovo-demokratickej Československej republiky.
Národno-uvedomovací proces východoslovenských Ukrajincov v prvých povojnových rokoch veľkoryso podporila aj Slovenská národná rada, ktorá v mene slovenského národa prehlásila, „že mu bude vždy záležať na tom, aby jeho pomer k Ukrajincom bol čo najsrdečnejší. Aby ani v jednom ukrajinskom srdci nemala miesta horkosť z krívd spáchaných na Ukrajincoch“ a žiadala „odstrániť akékoľvek šovinistické, fašistické a také vzťahy, ktoré by vyvolávali odnárodňovanie Ukrajincov a boli prekážkou pre rozvoj ich národného vedomia.“[7]
V Prešove preto vtedy vznikla Ukrajinská národná rada.[8] Jej organizačnou zložkou bola i Muzeálna spoločnosť, ktorá už v roku 1948 uskutočnila prvú rozsiahlu národopisnú expedíciu v oblasti rusínsko- ukrajinského etnika s cieľom zhromaždiť materiál pre pripravované múzeum.[9]
Samozrejme, že sa našli aj neprajníci, ktorí všemožne bránili vzniku tak dôležitej inštitúcie ako je múzeum. Preto v roku 1950 sa už hovorilo iba o ukrajinskom oddelení Krajského múzea v Prešove.[10] Bolo potrebné vynaložiť ešte mnoho úsilia a čakať niekoľko rokov, kým Rada Krajského národného výboru v Prešove svojím uznesením č. 47 zo dňa 22. februára 1956 prijala rozhodnutie, ktorým zriadila Ukrajinské národo- pisné múzeum v Medzilaborciach.[11] Avšak zostalo to len na papieri. Presnejšie, jeho dvaja pracovníci sa tiesnili v pivničnom priestore múzea v Prešove za jedným stolom a svoje zbierky vláčili po rôznych priestoroch v Prešove, Medzilaborciach, Krásnom Brode, Humennom a Svidníku.
1. apríla 1957 bolo prijaté rozhodnutie o delimitácii múzea pod správu Okresného národného výboru v Medzilaborciach. Aj v tomto prípade zrejme išlo o zlý žart, pretože delimitovať nebolo kam. A tak od roku 1958 múzeum sa stalo súčasťou Krajského múzea v Prešove ako jeho ukrajinské oddelenie.[12]
Až o dva roky, po teritoriálno-administratívnej reforme a v súvislosti so zmenou charakteru Krajského múzea v Prešove, bolo rozhodnuté zriadiť Východoslovenské ukrajinské múzeum v Krásnom Brode.
Nevyhovujúce priestory vo vlhkom schátralom kaštieli a excentrická poloha obce Krásny Brod dali podnet na hľadanie inej, vhodnejšej lokality pre sídlo múzea. V hre boli Humenné a Svidník. Ústretovejší boli Svid- níčania, ktorí vyvinuli v tomto smere mimoriadnu iniciatívu. Ich snahou bolo podporiť začínajúci sa cestovný ruch v tomto regióne v nadväznosti na množstvo pamiatok Karpatsko-Duklianskej vojenskej operácie. Okrem toho sa tu udomácnil aj ukrajinský festival – terajšie Slávnosti kultúry Rusínov-Ukrajincov v SR. Mestské zastupiteľstvo – Rada mestského národného výboru vo Svidníku svojím uznesením č. 53/1963 podporila návrh na umiestnenie múzea vo Svidníku a vyčlenila pre tieto účely priestory bývalej Poľnohospodárskej školy. Tento návrh bol odsúhlasený aj Radou Východoslovenského krajského národného výboru v Košiciach uznesením č. 129/1964, ktorým bol pozmenený aj názov tohto zariadenia na Múzeum ukrajinskej kultúry vo Svidníku (MUK), a to vzhľadom na jeho celoštátnu pôsobnosť v oblasti výskumu, dokumentácie a kultúrno-výchovného využitia pamiatok materiálnej a duchovnej kultúry ukrajinskej minority.[13]
Práve tu vo Svidníku sa vytvorili a neustále zdokonaľujú podmienky pre cieľavedomú a systematickú zbierkotvornú, vedeckovýskumnú, kultúrno-výchovnú a inú činnosť múzea. Mesto Svidník všestranne podporovalo a dodnes podporuje rozvoj tejto národnostnej ustanovizne a aj v tých najkritickejších situáciách bolo mu vždy nápomocné. V tomto meste sa postupne sformoval kolektív zanietených múzejníkov, schopných vybudovať reprezentatívne národnostné vedeckovýskumné a kultúrno- výchovné zariadenie, ktoré sa stalo inšpiráciou aj pre iné etnické minority na Slovensku.
Špecifikum pôsobnosti a poslania tohto národnostného múzea spočíva v tesnom prepojení dvoch základných funkcií: vedeckovýskumnej a kultúrnovýchovnej. Takéto prepojenie bolo nevyhnutné najmä v začiatkoch jeho pôsobenia, pretože na rozdiel od iných múzeí, toto zariadenie nemalo k dispozícii dostatočné množstvo objektívnych poznatkov a dokladov o kultúrno-historickom vývoji príslušného etnického spoločenstva.
Počiatočné výskumy múzea mali viac-menej informatívny charakter a boli realizované predovšetkým s cieľom získať najnutnejšie exponáty pre zriadenie prvých skromných expozícií, respektíve výstav. V súčasnosti múzeum opatruje zbierky v rozsahu takmer 70 tisíc evidenčných položiek. Mnoho cenných pamiatok a doku- mentov sa nachádza v knižnici múzea, ktorá eviduje takmer 50 tisíc bibliografických jednotiek. Rozsiahly je fotoarchív a tiež osobitný archív písomností múzea. Tieto fondy umožňujú vykonávať komplexnú prezentáciu kultúrno-historického vývoja príslušného etnika. Akvizičná činnosť, ochrana zbierok, ich odborné spracovanie a následné využitie v rámci rôznych foriem edukačných aktivít patria medzi prioritné úlohy múzea. Tieto špecificky múzejné práce si veľmi intenzívne osvojuje najmä profesijne nová generácia, ktorá nastúpila do múzea v 60. rokoch po absolvovaní slovenských vysokých škôl – Filozofickej fakulty Univerzity P. J. Šafárika v Prešove, Filozofickej fakulty Univerzity J. A. Komenského v Bratislave a pod. Odborní pracovníci zaviedli detailný systém klasifikácie zbierok, ktorý sa stal základom aj pre systematickú a programovú vedecko-výskumnú činnosť.
Odborní pracovníci múzea sa snažili formulovať a realizovať úlohy, ktoré vyplývali z podstaty jeho existencie, teda ďalšej akvizičnej, expozičnej a kultúrno- výchovnej činnosti múzea. Už na začiatku 70. rokov v realizovaní výskumných úloh badať snahu o komplexnosť. Svedčí o tom výskum ľudového staviteľstva a bývania, ktorý sa realizoval v 226 obciach s cieľom výstavby národopisnej expozície v prírode (skanzenu).[14] Súčasne prebiehal aj výskum tradičných zamestnaní obyvateľstva a iných zložiek materiálnej kultúry. Úspešne sa rozvíja výskum ľudového a profesionálneho výtvarného umenia, ktorý neskôr vyústil v zriadení umelecko- historickej expozície – Galérie D. Millyho Múzea ukrajinskej kultúry vo Svidníku.[15] Výskum literárnej histórie bol zameraný na reinštaláciu Pamätnej izby A. Duchnoviča v Topoli a rozšírenie literárnej časti stálej expozície múzea. Komplexný záchranný národopisný výskum v zátopovej oblasti Starina trval takmer desať rokov. Jeho výsledkom je kolektívna monografia „Horná Cirocha“ (1985) a iné publikácie. V rokoch 1985 – 1991 jednou z najhlavnejších ústavných úloh kolektívu odborných pracovníkov múzea bol komplexný výskum pod názvom Kultúrno-historický vývoj ukrajinského obyvateľstva v ČSSR od najstarších čias po súčasnosť. Táto úloha bola zavŕšená sprístupnením modernej stálej expozície múzea v rozsahu 1 700 m2.[16] Expozícia sa stretla s veľkým záujmom verejnosti, veľmi pozitívne ju hodnotili v odborných kruhoch a okrem iného bola poctená I. cenou Slovenskej národopisnej spoločnosti pri SAV.
Odborní pracovníci múzea riešili a riešia mnoho ďalších čiastkových vedecko-výskumných ústavných úloh v oblasti všeobecnej histórie, etnografie, literárnej histórie, umeleckej histórie a pod.
Múzeum sa aktívne zapojilo do plnenia úloh Štátneho plánu základného výskumu, z ktorých treba vyzdvihnúť najmä úlohu č. VIII-3-9/1 – Etnografický atlas Slovenska, na príprave ktorého sa pod vedením Národopisného ústavu SAV zúčastnilo viacero pracovníkov múzea.[17]
Veľmi úspešne sa rozvíja spolupráca múzea s inými slovenskými inštitúciami (Slovenské národné múzeum, Slovenská národná galéria, Filozofická fakulta UK v Bratislave, Filozofická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, Slovenská národopisná spoločnosť, Zväz múzeí na Slovenku, Únia múzeí na Slovensku a pod.).
Múzeum vo Svidníku sa systematicky podieľa na organizácii rôznych vedeckých konferencií, seminárov a iných podujatí v spolupráci s Radou Zväzu Rusínov- Ukrajincov SR a ďalšími ukrajinskými inštitúciami.
Výsledky svojej vedecko-výskumnej práce odborní pracovníci múzea postupne spracovávajú a publikujú v spoločenskovedných zborníkoch, odborných a iných časopisoch. Z pera pracovníkov MUK vyšli hodnotné štúdie a samostatné knižné publikácie. Od roku 1965 začal vychádzať Vedecký zborník Múzea ukrajinskej kultúry vo Svidníku. Doposiaľ bolo vydaných 25 ročníkov v 29 zväzkoch. Dielo je vysoko hodnotené vo vedeckých a kultúrnych kruhoch nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. V zborníku bolo uverejnených vyše 500 vedeckých štúdií a iných príspevkov z oblasti histórie, kultúrnych dejín, národopisu, dejín umenia, literárnej vedy, jazykovedy a podobne. Mnohé príspevky majú monografický charakter. Z pera pracovníkov múzea vyšli aj mnohé samostatné monografie.
V 90. rokoch v súvislosti s demokratizačnými procesmi v krajinách východnej a strednej Európy otvárajú sa nové možnosti spolupráce v oblasti vedy a kultúry.
Príkladom toho sú spoločné expedície pracovníkov múzea a Národopisného ústavu Národnej akadémie vied Ukrajiny a niektorých ďalších inštitúcií v Poľsku, Rumunsku, USA, Kanade a pod.[18]
Základnou formou múzejnej prezentácie a komunikácie s verejnosťou sú stále expozície. Ich rozsah a kvalita sú determinované úrovňou vedecko-výskum- nej, akvizičnej a inej odborno-muzeálnej práce.
Hlavná kultúrno- historická expozícia SNM – Múzea ukrajinsko-rusínskej kultúry vo Svidníku sa nachádza v rekonštruovanej pamiatkovo chránenej budove a jej účelovej prístavbe v centre mesta na pešej zóne. Trojpodlažná výstavná plocha v rozsahu 1700 m2 prostredníctvom moderne inštalovaných zbierkových predmetov a výstižných sprievodných textov poskytuje návštevníkom stručnú charakteristiku o geografických pomeroch regiónu a prehľad o dejinách osídlenia, hospodárstva, štátnej správy, sociálneho, národnostného a kultúrneho vývoja príslušného etnika od najstarších čias po súčasnosť. V časovom horizonte predstavuje obdobie od neolitu po 80. roky 20. storočia.
Múzeum vlastní cenný súbor výtvarných diel viažucich sa k predmetnému etniku. Mimoriadny záujem verejnosti o toto bohatstvo inšpiroval pracovníkov múzea vo Svidníku k zriadeniu samostatnej umelecko-historickej expozície. Táto úloha sa stala aktuálnou najmä po smrti významného predstaviteľa výtvarného umenia na Slovensku – národného umelca Dezidera Millyho. Silné patriotické putá k svojmu rodnému ukrajinskému ľudu ho viedli k tomu, že ešte počas svojho života odkázal svoju pozostalosť Múzeu ukrajinskej kultúry. Želanie umelca splnila jeho manželka podpísaním zmluvy v roku 1975. Práve tento veľkorysý dar bol podmienený zriadením špecializovanej expozície – Galérie D. Millyho. Múzeu sa podarilo vyvlastniť pre tieto účely barokový kaštieľ z konca 18. storočia. Expozícia, ktorá pozostáva z desiatich miestností, zoznamuje verejnosť s vývojom ľudového a profesionálneho výtvarného umenia Ukrajincov na Slovensku. Okrem diela D. Millyho návštevníkov lákajú najmä ikony, ktoré múzeum získalo z okolitých cerkví východného obradu a po náročnom reštaurovaní sprístupnilo v tejto expozícií. V súčasnosti múzeum pripravuje projekt na rozšírenie expozície sakrálneho umenia.
V snahe o zriadenie komplexnej národopisnej expozície, ktorá by na základe výrazného hmotného dokladového materiálu podávala ucelenú predstavu o základných životných podmienkach Rusínov-Ukrajincov v minulých historických obdobiach, už v roku 1974 bol vypracovaný projekt Národopisnej expozície v prírode (skanzenu) pri Múzeu ukrajinskej kultúry vo Svidníku. V súčasnosti v múzeu v prírode vo Svidníku na ploche cca 11 ha sa nachádza vyše 50 originálnych pamiatok ľudovej architektúry a bývania.[19] V prenesených zrekonštruovaných objektoch – tradičných roľníckych obytných, hospodárskych, technicko-priemyselných, kultových a iných stavbách sú vyinštalované typické druhy ľudového nábytku, pracovného náradia a iné aspekty ľudovej kultúry. Našou snahou je v maximálne možnej miere priblížiť návštevníkom atmosféru autentického spôsobu života v konkrétnom historickom prostredí. A práve rôzne oživovacie aktivity v tejto expozícii majú výrazný podiel na zvyšovaní záujmu verejnosti o celkové dianie v múzeu.
Areál expozície nadväzuje na moderný amfiteáter, kde sa každoročne zhromažďujú tisíce účastníkov tradičných Slávností kultúry Rusínov-Ukrajincov v Slovenskej republike. Múzeum v prírode sa stalo neodmysliteľnou súčasťou tohto festivalu. Vytvára však vynikajúce podmienky aj na iné programy počas celého roka. Mimoriadne populárnym sa stal Deň remesiel a ľudových tradícií, spojený s medzinárodnou súťažou vo varení pirohov. Do povedomia širokej verejnosti sa dostávajú aj Novoročné vinšovanie… (podľa juliánskeho kalendára), Veľká noc v skanzene (Velykdeň), Poklady ľudu a pod.
Múzeum každoročne organizuje 8-10 krátkodobých tematických výstav a mnoho iných výchovno- vzdelávacích podujatí – konferencií, seminárov, prednášok, besied, koncertov atď. V rámci projektu Škola a múzeum sa konajú rôzne interaktívne programy. Mnoho významných aktivít sa uskutočnilo v rámci Klubu priateľov múzea, Klubu priateľov výtvarného umenia, Klubu mladých historikov, Klubu slovensko- ukrajinskej vzájomnosti a pod. Zamestnanci múzea pravidelne poskytujú metodickú a odbornú pomoc vedeckým a pedagogickým pracovníkom, študentom, súborom ZUČ, začínajúcim literátom, recitátorom. Angažujú sa taktiež v rôznych odborných komisiách, špecializovaných vedeckých radách, redakčných a iných poradných orgánoch. Sú členmi mnohých medzinárodných asociácií.
Slovenské národné múzeum – Múzeum ukrajinskej kultúry sa už niekoľko rokov aktívne zúčastňuje aj na príprave a realizácii rôznych projektov s cieľom zatraktívnenia cestovného ruchu v príslušnom regióne. V tomto smere úzko spolupracuje s mnohými kultúrnymi a turistickými organizáciami doma i v zahraničí, a vysokými školami s týmto zameraním, najmä s Katedrou manažmentu kultúry a turizmu Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.[20] SNM – Múzeum ukrajinskej kultúry vo Svidníku s finančnou podporou Ministerstva kultúry SR úspešne pripravilo mimoriadne významný projekt v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Poľská republika – Slovenská republika 2007 – 2013 pod názvom Kultúra bez hraníc – využitie múzejného potenciálu pre rozvoj cestovného ruchu. Pridruženými zahraničnými partnermi v tomto projekte sú Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku a Muzeum rzemiosła w Krośnie. Projekt okrem iného predpokladá dostavbu vstupného objektu do skanzenu, ktorý je už dlhé roky absentujúcim prvkom na zabezpečenie základných podmienok celoročnej prevádzky múzea a vytvorenie štandardných služieb bežných v štátoch Európy. V objekte okrem pokladne, predajne suvenírov a primeraných sociálnych služieb pre návštevníkov bude zriadené turistické informačné centrum s komplexnou prezentáciou kultúrneho dedičstva v prihraničnom regióne formou stálej expozície, audiovizuálnych programov, propagač- ných a iných materiálov zameraných na turistické zaujímavosti v slovensko-poľskom prihraničnom regió- ne. Plánované je aj vytvorenie priestorov na rôzne vzdelávacie a prezentačné aktivity. V rámci projektu bude usporiadaných množstvo podujatí na slovenskej a poľskej strane: workshopy, kurzy, súťaže, semináre, exkurzie a iné programy zamerané najmä na sakrálne pamiatky, tradičné remeslá a ľudovú gastronómiu. Projekt sa nesie v znamení kultúrnej spolupráce v oblasti cestovného ruchu na báze spoznávania spoločných kultúrno-historických tradícií a ich prezentácie. Jeho realizácia rozhodne prispeje k zintenzívneniu a skvalitneniu spolupráce medzi múzeami a subjektmi cestovného ruchu na miestnej, regionálnej a medzinárodnej úrovni. Tento projekt bol v súlade s rozhodnutím č. 5 zo dňa 15. decembra 2010 Monitorovacieho výboru Programu cezhraničnej spolupráce Poľsko – Slovenská republika 2007 – 2013 vpísaný na zoznam rezervných projektov schválených na finančný príspevok z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Dnešná podoba SNM – Múzea ukrajinskej kultúry vo Svidníku je výsledkom 55-ročnej mravčej práce entuziastov a ich mimoriadneho úsilia o ďalšie napredovanie. Svidnícke múzeum spolu s inými múzeami etnických minorít vykonáva činnosť, ktorá dôstojne reprezentuje národnostnú kultúrnu politiku Slovenskej republiky. Táto činnosť významne napĺňa príslušné ustanovenia Ústavy SR, aj medzinárodných konvencií a záväzkov Slovenskej republiky v oblasti zabezpečovania práv národnostných menšín na rozvoj vlastnej kultúry.
Poznámky:
[1] Slovenské národné múzeum. Organizačný poriadok.
[2] SOPOLIGA 2006:9.
[3] Rozhodnutie Ministerstva kultúry 2002.
[4] SOPOLIGA 2002:15.
[5] SOPOLIGA – HOSTIŇÁK 2005.
[6] SOPOLIGA 1990:13.
[7] GAJDOŠ – KONEČNÝ 1991:24.
[8] VANAT 2003.
[9] SOPOLIGA 1990:13.
[10] Noviny… 1950.
[11] Uznesenie… 1956.
[12] Správa… 1959; HRYCAK 1990
[13] Zdôvodnenie…
[14]SOPOLIGA 1974.
[15] GREŠLÍK 1983.
[16] Kolektív autorov 1990.
[17] SOPOLIGA 2006.
[18] SOPOLIGA 2006.
[19] SOPOLIGA 2006.
[20] KURPAŠ 2009.
Literatúra a pramene:
ČABIŇÁK, J.: Muzej ukrajins´koji kuľtury ta joho zavdanňa. – In: Vedecký zborník Múzea ukrajinskej kultúry vo Svidníku, č. 1, 1965, s. 25 – 30.
GAJDOŠ, M. – KONEČNÝ, S.: K politickému a sociálno-ekonomickému postaveniu Rusínov- Ukrajincov na Slovensku v povojnových rokoch. Vydal Spoločenskovedný ústav SAV. Košice 1991, s. 24. GREŠLÍK, V.: Scenár stálej expozície Galérie D. Millyho. Svidník 1983. Archív SNM – MUK.
HRYCAK, O.: Spohady peršoho dyrektora pro počatky muzeju (1990). Archív SNM – MUK.
KOLEKTÍV autorov: Etnografický atlas Slovenska. Bratislava 1990, str. 124, počet máp 535.
KURPAŠ, M.: Cezhraničná spolupráca v cestovnom ruchu v Šariši. In: Kontexty kultúry a turizmu, 1/2009. Katedra manažmentu a turizmu FF UKF v Nitre, s. 14- 19.
NOVINY „Prjaševščina“, 1950, č. 24.
ROZHODNUTIE Ministerstva kultúry o zriadení Slovenského národného múzea. Bratislava 2002; Slovenské národné múzeum – organizačný poriadok
SOPOLIGA, M.: Encyklopédia ľudovej kultúry z hľadiska prezentácie Rusínov-Ukrajincov. – Slovenský národopis. Roč. 43, 4/1995, s. 503 – 506.
SOPOLIGA, M. – HOSTIŇÁK, Š.: Prezentácia O. Duchnoviča v SNM – Muzeji ukrajins´koji kuľtury v Svydnyku. – In: Vedecký zborník Múzea ukrajinsko- rusínskej kultúry vo Svidníku, č. 23. Bratislava 2005. SOPOLIGA, M. – RUSINKO, M. – HOSTIŇÁK, Š. –
HVIZD, M.: Scenár stálej expozície Múzea ukrajinskej kultúry vo Svidníku. Svidník 1989, str. 235
SOPOLIGA, M.: Najstaršie národnostné múzeum jubiluje. In: Múzeum, 3/2006, s. 9-14
SOPOLIGA, M.: Návrh na vybudovanie komplexnej národopisnej expozície v prírode pri Múzeu ukrajinskej kultúry vo Svidníku (ideový projekt). Svidník 1974. Archív SNM – MUK.
SOPOLIGA, M.: 35 rokiv Muzeju ukrajins´koji kuľtury u Svydnyku. Prešov 1990, s. 13.
SOPOLIGA, M.: Ukrajinci na Slovensku. Etnokultúrne tradície z aspektu osídlenia ľudovej architektúry a bývania. Komárno – Dunajská Streda 2002, s. 15. SPRAVA o činnosti oddelenia ukrajinskej kultúry pri Krajskom múzeu v Prešove, 1959, spracovaná N. Zozuľakom. – ŠOBA, Prešov, fond KNV.
UZNESENIE Rady KNV v Prešove č. 47/1956, ŠOBA. Prešov – protokoly (originál a kópia); archív SNM – MUK (kópia).
VANAT, I.: Narysy novitňoji istoriji ukrajinciv Schidnoji Slovaččyny, II (1938-1948). Prešov 1985, s. 287-288. VANAT, I.: Materialy do istoriji Ukrajins´koji narodnoji rady (1945 – 1952). Prešov 2003.
ZDÔVODNENIE návrhu o premiestnení Východosloven-ského ukrajinského múzea z Krásneho Brodu do Svidníka (1963) – ŠOBA, Košice, fond KNV.
Kontakt:
PhDr. Miroslav Sopoliga, DrSc.
Múzeum ukrajinskej kultúry vo Svidníku
Centrálna 258
089 01 Svidník
E-mail: sekretariat-muk@snm.sk