Správa o školení Erasmus+ KA107 v Uzbekistane

Správa o školení Erasmus+ KA107 v Uzbekistane

Obrázok č. 1: Prof. Miroslav Ballay medzi študentmi

Zdroj: Miroslav Ballay, 2022

V dňoch 2. 12. – 10. 12. 2022 sa uskutočnila zimná stáž doc. Mgr. Miroslava Ballaya, PhD. v rámci Erasmus+ KA107 na National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek v Taškente. Do oblasti prioritného školenia spadali rokovania s predstaviteľmi Katedry filozofie a logiky Fakulty sociálnych vied Národnej univerzity v Uzbekistane – s vedúcou katedry prof. Shahnozou Madaevou, ako aj ďalšími pedagógmi pracoviska a zároveň i s predstaviteľmi vedenia fakulty i rektorátu. Náplňou tohto školenia sa stali besedy so študentmi, plánované workshopy, ako aj vyžiadaná prednáška s názvom „Educational system in Slovakia“ pre pedagogických pracovníkov a doktorandov katedry. Význam uskutočnenej cesty tkvel v obojstrannom inšpirovaní sa vedeckými i pedagogickými prístupmi v oblasti interdisciplinárneho výskumu, nadobudnutí rôznorodých interkultúrnych zručností, komparácií metodologických prístupov a dôvernom oboznámení sa s tamojším univerzitným prostredím, resp. celkovým univerzitným životom v Uzbekistane, ako aj podmienkami vysokoškolského vzdelávacieho systému. Do veľkej miery sa tiež mohla podrobnejšie uchopiť kultúra každodennosti súčasného Uzbekistanu.1
Centrom záujmu zrealizovaného školenia v Taškente sa stal vzhľadom na kulturologickú orientáciu výskum Strednej Ázie zo širokospektrálnych hľadísk. Prioritný zámer sa predovšetkým týkal historických sakrálnych pamiatok svetového kultúrneho dedičstva najmä v Samarkande a Buchare. V kontexte absolvovanej mobility sa taktiež otvorila ideálna šanca pre nadviazanie interkultúrneho dialógu, empatie, ale aj interaktívne zblíženie sa s daným kultúrnym areálom. Uzbekistan ako krajinu stojí za to navštíviť, pretože ponúka nevšednú pastvu pre rozmanité spektrum tematických okruhov kulturologického bádania.
Uskutočnená akademická mobilita mala zásadne niekoľko rozmerov: estetický, edukačný a performatívny. Všetky vytýčené stupne rekognoskácie kultúrneho terénu prebiehali súčasne vo vzájomnom prelínaní a prispeli tak k ucelenejšiemu cestovateľskému modusu jeho uchopenia. Išlo napospol o nasledovné rozmery zrealizovanej mobility:

  • estetický – reflexia uzbeckej výrazovosti /skúmanie kultúrnej krajiny a architektonických skvostov z aspektu scénológie/;
  • edukačný – zber heuristického materiálu z reálií súčasného Uzbekistanu /prírodné podmienky, história, jazyk, religiozita, etnicita, gastronómia/;
  • performatívny – interaktivita s kultúrnou inakosťou v jej participatívnych prejavoch /svadobné obrady, rituály, zvyky, obyčaje, konvencie, tabu/.

Spomenuté rozmery cestovateľského zmocnenia sa krajiny/kultúrnej krajiny ako artefaktu rozhodne prispeli k nastoleniu kľúčových stimulov heuristickému prieskumu uzbeckej reality výrazovosti i v budúcnosti.

1 Pozri viac v rozhľadovej štúdii Ballay, 2022: 56-94.

Literatúra:
Ballay, M.: Kultúra každodennosti a raritná výrazovosť Uzbekistanu /reportážna esej/. Culturologica Slovaca, roč. 7, č. 2, 2022, s. 56-94.

Kontakt:

doc. Mgr. Miroslav Ballay, PhD.
Katedra kulturológie
FF UKF v Nitre
Štefánikova 67
949 74
E-mail: mballay@ukf.sk

Súbory na stiahnutie