Význam animačných služieb v cestovnom ruchu počas krízy spojenej s pandémiou Covid 19 – na príklade vybraných subjektov

Význam animačných služieb v cestovnom ruchu počas krízy spojenej s pandémiou  Covid 19 – na príklade vybraných subjektov

Úvod. Na začiatku roka 2020 celý svet zasiahla pandémia nového koronavírusu SARS-COV-2 (Covid 19), ktorá následne spustila vlnu ekonomickej krízy. Na základe ďalšieho vývoja, hlavne ak ide o šírenie sa vírusu, to vyzerá tak, že nie len ekonomiku na Slovensku, ale aj mnohé iné ekonomiky vyspelých krajín sveta čaká v najbližšom období recesia. Pandémia do veľkej miery ovplyvnila predovšetkým voľný pohyb ľudí, cestovanie a sektor cestovného ruchu na celom svete. Cieľom predloženého príspevku je poukázať na súčasnú adaptáciu vybraných doplnkových služieb v ponuke subjektov cestovného ruchu – v cestovných kanceláriách a hoteloch.
Súčasný stav cestovného ruchu a jeho dopad na ponuku cestovného ruchu. Prvotné uzatvorenie hraníc ovplyvnilo cestovanie do zahraničia a následne zavedené opatrenia úplne zastavili cestovný ruch na Slovensku. Dotklo sa to ešte aj rozbehnutej zimnej sezóny, kde prvé straty utrpeli hlavne lyžiarske strediská, následne ubytovacie, stravovacie a iné kultúrne a športovo-rekreačné zariadenia, ktoré museli na pomerne dlhú dobu (približne 3 mesiace) úplne obmedziť svoje prevádzky. Takýto stav cestovný ruch na Slovensku ešte nezažil. Ich opätovné otvorenie bolo postupné, pomalé a vyžadovalo si mnohé opatrenia, ktoré neumožňovali využívať potenciál cestovného ruchu naplno. Uzavreté hranice ale spôsobili, že ľudia po dlhej dobe počas letnej sezóny cestovali predovšetkým na Slovensku.
Najhorší dopad malo uzatvorenie hraníc pre našich touroperátorov. Väčšina z nich je zameraná na outgoingové zájazdy – do zahraničia, kde v rámci prepravy klientov využívajú najmä leteckú prepravu. Letecká doprava, ktorá bola asi prvý raz vo svojej histórii takmer úplne zastavená, utrpela rovnako veľké ekonomické straty. Po postupnom uvoľňovaní opatrení a následnom spustení leteckej dopravy mohli cestovné kancelárie do svojej ponuky zaradiť aj tak len obmedzené množstvo destinácií, keďže mnoho z nich sa stále nachádzalo na takzvanom „červenom zozname“ (krajiny s vysokou mierou nákazy, kde sa neodporúča cestovať). Takéto krajiny boli napríklad Turecko, Egypt, Tunisko, Španielsko, Francúzsko, Taliansko, Bali a mnohé ďalšie. Všetko sú to obľúbené destinácie Slovákov. Niektoré sú dokonca pre cestovné kancelárie počas ich sezónneho predaja priam ťažiskové. V zozname „zelených krajín“ (krajiny s nízkou mierou nákazy) sa nachádzalo napríklad Chorvátsko, do ktorého sú však ľudia zvyknutí cestovať skôr individuálne. Cestovné kancelárie majú túto destináciu kontrahovanú skôr v minimálnych počtoch garančných kapacít.
Po postupnom otváraní hraníc sa aj letecká doprava rozbiehala veľmi pomaly. Aj z toho dôvodu boli kapacity v lietadle obmedzené. Charterové lety, na ktorých sú v sezóne cestovné kancelárie závislé, sa nespustili v rozbehnutej sezóne takmer vôbec. Cestovné kancelárie využívali preto v letnej sezóne 2020 často denné linky a o kapacity museli medzi sebou vzájomne súperiť. Tiež museli obmedziť aj predaj vopred zaplatených a zazmluvnených garančných kapacít so spolupartnermi. To spôsobilo „vojnu“ medzi touroperátormi a ich klientmi, ktorí sa následne dožadovali svojich práv a chceli vrátiť finančné prostriedky za dopredu zaplatené zájazdy. Cestovné kancelárie však majú u svojich partnerov garančné kapacity služieb (preprava, ubytovacie zariadenia, stravovanie a iné) služby vyplatené dopredu. Mnohé cestovné kancelárie táto situácia dostala až na hranicu krachu.
Výrazné finančné straty spôsobil aj fakt, že na sezónu si cestovné kancelárie najímajú/zamestnávajú mnoho externých zamestnancov (brigádnici na call-centrách, delegáti, animátori, pomocní destinační manažéri a iné pozície). Do obmedzeného počtu destinácií mohlo túto sezónu vycestovať len minimálne množstvo externých zamestnancov (delegáti, animátori, sprievodcovia). Cestovné kancelárie však dopredu investovali nemalé množstvo financií v rámci kastingov a školení takýchto zamestnancov.
Animácia v kontexte doplnkových služieb. Cestovný ruch tvoria viaceré sektory. Za najvýznamnejší môžeme považovať sektor služieb (Gúčik, 2001: 44). Služby tvoria neodmysliteľnú súčasť cestovného ruchu, ktorý by bez ich existencie nemohol fungovať ani napredovať. Účastníci cestovného ruchu začínajú byť stále viac náročnejší. Na ich uspokojenie dnes už nestačia len tzv. základné služby – ubytovacie a stravovacie, preto sa začali formovať aj tzv. doplnkové služby. Vznikajú vtedy, ak producent služieb ponúkne na trh aj dodatočnú výhodu, ktorá siaha za rozsah základných služieb. Uspokojujú dodatočné potreby klientov a často presahujú ponuku služieb konkurencie (Kolektív autorov, 2001: 17-19). Z pohľadu marketingu je konkurencieschopnosť nevyhnutnou časťou v ponuke cestovného ruchu. Práve vďaka kvalitne a predovšetkým odlišne poskytovaným základným, ale najmä doplnkovým službám dokáže subjekt cestovného ruchu získať výraznejšiu konkurencieschopnosť na trhu. Významnou doplnkovou službou, a v súčasnosti aj významnou propagačnou zložkou, sa stala animácia a animačné služby.
Animácia v cestovnom ruchu je interpretovaná rôzne. Všeobecne je chápaná ako vykonávanie rôznych činností v súvislosti s uspokojovaním potrieb počas účasti na cestovnom ruchu. V európskych krajinách, kde významnú časť hospodárstva zohráva práve cestovný ruch, sa pojem animácia spája najmä so starostlivosťou o voľný čas návštevníkov v cieľových destináciách. Ide hlavne o oživenie voľného času, o činnosti a aktivity, ktoré sú v súčasnosti veľmi dôležitou súčasťou predovšetkým hotelov a hotelových rezortov, ale tiež športovo-rekreačných stredísk, zábavných parkov, kúpeľov alebo výletných lodí (Babiar – Baczek – Kompán, 2013: 8; Ďuriček a kol. 2001: 10).
V súčasnosti sa cestovanie stalo dostupným takmer pre každého a neustále meniace sa štandardy v súvislosti s využívaním voľného času priaznivo vplývajú na intenzívny rozvoj animácie. Rovnako sa za posledné roky zmenil aj vzorec kultúrno-spoločenskej zábavy. Vďaka týmto trendom sa animácii darí stále viac (Babiar – Baczek – Kompán, 2013: 7).
Postavenie animácie sa v priebehu posledných rokov zmenilo. Nie je už iba súčasťou klubových dovoleniek, ale stala sa významným a novodobým segmentom na trhu cestovného ruchu. To všetko viedlo k tomu, aby sa  v súčasnosti animácia voľného času stala samostatným odborom tzv. „moderného“ cestovného ruchu, hotelierstva a tiež zariadení, ktoré sa zaoberajú organizáciou voľnočasových aktivít. Animáciou môžeme nazvať aj všetky formy aktivizácie a podpory príjemne a spoločensky stráveného voľného času, ktorý sa dá aplikovať aj na rôznych druhoch eventov a stretnutiach ľudí. Okrem už spomínaných funkcií je animácia v súčasnosti predovšetkým spôsobom, akým môžu subjekty cestovného ruchu dosahovať a zvyšovať svoj zisk. Pre majiteľov zariadení, v rámci ktorých sú využívané animačné služby, ide predovšetkým o finančné výsledky v rámci ktorých je animácia aktuálne veľmi dôležitým ukazovateľom (Babiar – Baczek – Kompán, 2013: 8).
Animácia nie je v súčasnosti výsadou každého ubytovacieho zariadenia. Na Slovensku je táto doplnková služba zatiaľ skôr ojedinelá, prípadne využívaná len v súvislosti so sezónnosťou cieľových miest (napríklad hotelové rezorty v lyžiarskych strediskách – zimná sezóna – Vianoce alebo Veľká noc). V zahraničí (letné destinácie ako Turecko, Grécko, Taliansko, Španielsko a iné) zohráva veľmi dôležitú úlohu v rámci ubytovacích a gastronomických zariadení.
Animačné služby môžu dopomôcť aj k zvýšeniu počtu klientov alebo tých, ktorí sa opakovane vracajú do tej istej destinácie a aj priamo do rovnakého ubytovacieho zariadenia. Ak animátori vhodne zorganizovali aktivity vo voľnom čase celej rodine, pravdepodobnosť, že sa v budúcnosti budú chcieť vrátiť, sa výrazne zvyšuje. Rovnako zvyšuje príjmy z predaja suvenírov a iných spomienkových predmetov, ale predovšetkým zvyšuje obraty v hotelových kluboch a baroch. V týchto priestoroch sú často viaceré služby alebo nápoje spoplatnené – animátori sú zaškolení tak, aby si boli vedomí tejto situácie. V rámci denných, ale aj večerných programov organizujú súťaže a aktivity v okolí barov so spoplatnenými nápojmi. Z praxe tiež musíme spomenúť spoluprácu aj s okolitými gastronomickými a inými zábavnými zariadeniami (diskotéky a zábavné kluby v meste), do ktorých animátori organizujú večerné zájazdy, kde sa okrem spoplatnených nápojov platí aj vstupné a celé konzumné.
Naopak, animácia znižuje prevádzkové náklady na služby all-inclusive v hoteloch. Animátori sú si vedomí, že majú organizovať voľnočasové aktivity čo najďalej od barov s bezplatnými službami. Snažia sa o to, aby klienti trávili počas dňa čo najviac času s nimi a nie v konzumných priestoroch. Tieto príklady z praxe, ale aj mnohé iné dokazujú to, ako je práca animátora voľného času významná pre výsledný zisk subjektov cestovného ruchu. Ich príjmy sú tak často omnoho vyššie, ako náklady na doplnkové služby. Z čoho vyplýva, že animačné služby sú pre subjekty cestovného ruchu vhodným nástrojom pre marketingovú komunikáciu. Rovnako správna koordinácia animácie nie je pre nich nákladom, ale naopak ideálnou investíciou (Babiar – Baczek – Kompán, 2013: 9).
Adaptácia animačných služieb na pandemickú situáciu. Táto časť príspevku sa preto venuje sumarizácii odporúčaní, ktoré by mohli zefektívniť propagáciu cestovného ruchu na Slovensku prostredníctvom animácie. Odporúčania o využiteľných nástrojoch v kontexte marketingu cestovného ruchu prostredníctvom animácie sme formulovali na základe analýzy a komparácie, ktorá je súčasťou širšieho materiálu venujúceho sa problematike. Kumulujeme tu možné odporúčania pre prax, keďže v nasledujúcich sezónach, ktoré budú ovplyvnené koronakrízou, bude potrebné zaviesť nové podnety pre stabilizáciu cestovného ruchu na Slovensku.
Animátori sa túto sezónu nenachádzali takmer v žiadnej z destinácií ponúkaných cestovnými kanceláriami na Slovensku. Ak si vezmeme za príklad CK HYDROTOUR, ktorá každoročne pošle iba do Turecka vyše 40 animátorov a do všetkých svojich ponúkaných destinácií viac ako 100 animátorov, je na zvážení, či by nebolo vhodné v najbližšej budúcnosti uvažovať o zmene filozofie cestovnej kancelárie. Slogan CK HYDROTOUR je „Máme radi leto“. Jasným príkladom je práve letná sezóna 2020, kedy väčšina Slovákov trávila dovolenku doma a nevycestovala vôbec do zahraničia.
Animačné služby v ponuke touroperátorov. Cestovné kancelárie museli počas ekonomickej krízy spojenej s vírusom Covid-19 výrazne meniť personálne stavy. Práve preto sa v nasledovnom texte zameriame na efektívne využívanie ľudských zdrojov v cestovnom ruchu. Jedným z pozitívnych príkladov je CK SATUR, ktorá na aktuálnu situáciu zareagovala celkom efektívne, keď v rámci spolupráce so športovo-rekreačnými a ubytovacími zariadeniami na Slovensku zaradila do ponuky celý koncept svojich animačných služieb počas letnej sezóny (nie len počas letnej sezóny). Využili tak zaškolených animátorov a hotely do svojej ponuky zaradili škálu doplnkových služieb, ktorá je aktuálne u klientov cestovného ruchu vyhľadávaná a doslova žiadaná.
Deti boli doma rovnako „zatvorené“ takmer 3 mesiace a oživenie leta a vyplnenie ich voľného času do veľkej miery ocenili najmä rodičia počas svojej dovolenky na Slovensku. V rámci športovo-rekreačného zariadenia v Šamoríne – X-bionic sphere pre deti a mládež organizovala CK SATUR prostredníctvom 20 animátorov aj denné tábory bez toho, aby tam museli byť ubytované. Služby animátorov v hoteloch boli natoľko úspešné, že sa cestovná kancelária následne rozhodla rozšíriť ich aj v mimosezónnom období (po skončení letných prázdnin). Animačné služby boli zaradené počas víkendov celú jeseň 2020 vo viacerých ubytovacích zariadeniach po Slovensku.
Cestovná kancelária SATUR TRAVEL by mohla byť ďalším veľmi dobrým príkladom pre riešenie dopadov ekonomickej krízy, v ktorom by sa mohli využívať personálne zdroje touroperátorov a ich animačné služby. V praxi to znamená, že slovenské cestovné kancelárie by pri svojich zaužívaných trendoch mohli ponuku rozšíriť aj o spoluprácu so slovenskými subjektami cestovného ruchu. Napríklad CK HYDROTOUR plánovala realizovať školenie animátorov pre sezónu 2020 vo vodnom svete AQUA CITY POPRAD. Tam sa mali priamo v praxi animátori zaúčať a školiť na letnú sezónu. V budúcnosti by mohol byť širší animačný program zaradený aj v takýchto zariadeniach. V rámci spolupráce by si tak touroperátori zároveň vytvorili nový marketingový kanál a mohli by tak získať mnoho potenciálnych klientov do budúcnosti.
Animačné služby v ponuke ubytovacích zariadení. Pozitívnym príkladom zariadenia, ktorého koncept by mohol byť využívaný aj v iných subjektoch cestovného ruchu, je Hotel SITNO****. Ide zrejme o jediný hotel na Slovensku, ktorý školí sám svojich vlastných animátorov. Mnohé hotely na to nemajú dostatok finančných prostriedkov a prevažnú časť roka využívajú iba externe najatých animátorov prostredníctvom agentúr. Čo neznamená aj kvalitne zabezpečené a poskytované animačné služby pre klientov. V období po uvoľnení opatrení, po prvej vlne koronakrízy, na tom boli ubytovacie zariadenia finančne ešte horšie. Hotel SITNO má počas roka zaškolených približne 40 svojich animátorov, ktorých pracovne nevyužíva všetkých naraz a v mimosezóne pracujú len niektorí. Vo väčšine prípadov sú to študenti, ktorí majú voľno počas prázdnin a víkendov a práve vtedy ich služby hotel využíva a strieda ich na základe ich časových možností.
Podobný systém by mohli využívať aj iné hotely na Slovensku. V rámci spolupráce s touroperátormi by mohli vytvoriť pracovné miesta animátorom, ktorí v cestovných kanceláriách pracujú iba po dobu dvoch mesiacov počas letnej sezóny (júl – august). Ubytovacie a športovo-rekreačné zariadenia by tak mali možnosť v rámci spolupráce využívať zaškolených animátorov počas víkendov a sviatkov, ktorí by im zabezpečili kvalitne poskytnuté animačné služby. Ich výhodou je, že poznajú koncepty fungujúce v zahraničí. Toto by mohlo animáciu na Slovensku do veľkej miery oživiť a zefektívniť.
Animačné služby pre seniorov – ponuka v kúpeľníctve. Nepovšimnutou skupinou v rámci ponuky cestovného ruchu sú aj seniori. Na rozdiel od rodín s deťmi sú seniori segmentom trhu, pre ktorý je charakteristický dostatok voľného času a kúpna sila. Táto cieľová skupina je globálnym fenoménom v súvislosti so stále sa zvyšujúcim počtom seniorov. Tento fakt sa dotýka aj hotelového sektoru. Preto nastal čas na zmenu myslenia, ktorá bude postupne meniť aj marketingovú komunikáciu vo vzťahu k seniorom. Keďže štatisticky starších ľudí stále pribúda, trh cestovného ruchu a aj celá rada ďalších odvetví sa začína stále viac špecializovať práve na túto skupinu populácie. V súvislosti s ich označovaním sa začal používať tiež výraz Silver Economy. Vek života ľudí sa predlžuje a takzvaná „strieborná ekonomika“ sa stáva stále aktuálnejšou témou. Táto špecifická forma cestovného ruchu bude podľa prognóz nasledujúce roky rásť rýchlym tempom.
Ako východisko pri formulácii odporúčaní sme využili aj sociologický výskum. Realizovali sme ho prostredníctvom dotazníka, v rámci ktorého sme zamerali niekoľko otázok práve na cieľovú skupinu seniorov. Aj keď sú seniori v súčasnosti na trhu cestovného ruchu perspektívnou cieľovou skupinou, stále pre nich existujú mnohé obmedzenia, ktoré im komplikujú alebo úplne znemožňujú účasť na cestovnom ruchu. K najbežnejším dôvodom patrí zlý zdravotný stav, absencia spoločníka (vdova, vdovec), nedostatok financií, jazyková bariéra, ale aj mnohé iné. Mnohí slovenskí seniori aj z týchto dôvodov preferujú skôr kúpeľnú liečbu na Slovensku – v domácom prostredí. Finančne im často pomáha preplácanie pobytu poisťovňou, čo ich náklady značne zníži. Slovenské kúpele im okrem ubytovania a stravovania poskytujú aj liečebné procedúry zamerané na ich konkrétne zdravotné problémy, nepociťujú tu rečovú bariéru. V mnohých zariadeniach im však chýba kultúrne vyžitie alebo program, ktorý by im na pobyte v kúpeľoch (ktorý často trvá aj niekoľko týždňov) vedel efektívnejšie vyplniť voľný čas. Často majú problém s nadväzovaním nových kontaktov, hlavne ak cestujú individuálne. Jedna z otázok v dotazníku zisťovala zapojenie seniorov do animačných služieb. Väčšina opýtaných sa vyjadrila, že animačné služby sú orientované prevažne na detského účastníka cestovného ruchu. Z čoho vyplýva, že práve s týmto druhom – na deti orientovanými animačnými programami – sa stretávajú turisti v cieľových destináciách na Slovensku najčastejšie. Z prieskumu súčasného stavu môžeme tvrdiť, že v budúcnosti by sa mali seniori považovať za dôležitú cieľovú skupinu. Paradoxom je, že z pohľadu respondentov je práve táto skupina zapájaná do animačných služieb iba minimálne. Až 92 % dotazovaných konštatovalo, že animačné služby sú pre seniorov organizované veľmi obmedzene až vôbec. Ďalšia otázka sledovala fakt, či by v prípade zaradenia animačných služieb pre kúpeľných hostí boli tieto centrá lákavejšie. K zaradeniu animácií do ponuky kúpeľných zariadení sa pozitívne vyjadrilo takmer 82 % opýtaných respondentov. Myslia si, že kúpele tak budú pre návštevníkov omnoho lákavejšie a využívali by aktívne svoj voľný čas medzi procedúrami. Ďalšia otázka sledovala o aké animácie by v kúpeľných zariadeniach mali respondenti najviac záujem. Najviac preferovanými boli spoločné pohybové aktivity (najmä pohybové aktivity vo vode), organizácia večerných animácií, organizované výlety do okolia, ktoré by boli zamerané na poznávanie miestnej kultúry.
Niektoré z týchto aktivít sú už síce zaradené do voľného programu v kúpeľných zariadeniach, ale organizované sú skôr profesionálnymi trénermi. Výhodou využívania animátorov je, že sú učení a vedení ku komunikácii s klientmi. Učia sa pre ľudí aktivity nielen zorganizovať a realizovať, ale ich aj v čo najväčšom počte nenásilnou formou zapájať. Mnohí klienti kúpeľných zariadení cestujú individuálne a sú ostýchaví pri nadväzovaní nových kontaktov. Animátor dokáže pôsobiť ako „komunikačný most“ a efektívne ovplyvniť pozitívnu atmosféru v spoločnosti. Tiež vie hosťom poskytnúť potrebné informácie zábavnou formou, čo táto skupina vie aj oceniť. Animátori sú flexibilní. Bez problémov vedia osloviť kohokoľvek, a preto by nemali mať problém  pomáhať starším účastníkom cestovného ruchu. Tí vedia ich pomoc oceniť často viac ako mladšie ročníky, ktoré túto službu považujú skôr za samozrejmosť. Animátor je veľmi často dobrým poslucháčom a táto cieľová skupina rada komunikuje, ak im na to niekto dá priestor.
Podľa prieskumu bolo vítaným spôsobom aktivácie animačných služieb v kúpeľoch organizovanie spoločných večerov zameraných na spoznávanie sa s ostatnými hosťami, keďže mnohí z nich sú tam niekoľko týždňov. Najmä ak cestujú individuálne, tak im animátor môže pomôcť jednoduchšie nadviazať nové kontakty.
Animátori touroperátorov sú často využívaní aj na sprevádzanie hostí počas nenáročných zábavných výletov. Robia spoločnosť klientom najmä počas transferov, ktoré si nevyžadujú zložitý a odborný výklad. Na takéto situácie sú školení v rámci cestovných kancelárií, pre ktoré vykonávajú aj presuny z letísk do hotelov, alebo sprevádzajú výlety pre deti. Aj v tomto prípade by bolo efektívne využívať aj v mimosezónnom období. Preklenul by sa tak sezónny charakter ich povolania a to, že sú kvalitne zaškolení by mohli využiť aj pri efektívnej propagácii svojej cestovnej kancelárie. Okrem iného by značne obohatili kúpeľný život a voľný čas klientov – hlavne seniorov. Cestovné kancelárie majú zaškolených animátorov z celého Slovenka a po sezóne často nemajú iné zamestnanie. Takto by vedeli svoje skúsenosti využiť aj doma, nie len v zahraničí, a tým zlepšiť úroveň animačných služieb na Slovensku.
Záver. Cieľom príspevku bolo poukázať na možnosti efektívnejšieho fungovania subjektov cestovného ruchu v kontexte využívania animačných služieb. Pre subjekty je veľmi dôležitá marketingová komunikácia s klientom v súvislosti s predajom služieb. Snažia sa čo najviac priblížiť k potrebám účastníka cestovného ruchu a pripravovať svoju ponuku i produkty tak, aby čo najlepšie uspokojili svojich zákazníkov. Spokojnosť klientov je veľmi dôležitá a merateľná vtedy, ak sa pre ich ponuku rozhodne klient aj pri budúcom výbere dovolenky, ubytovacieho zariadenia alebo akejkoľvek inej služby.
Pandémia zapríčinila zmeny v ponukách cestovných kancelárií, ale aj zmeny v kritériách pre výber dovolenky. Na jednej strane vidíme obrovský prepad na trhu cestovného ruchu a negatívne dopady ekonomickej krízy, ale na druhej sme nútení inovovať, adaptovať a transformovať existujúce zdroje a charakter služieb. Význam animátorov a animačných služieb podľa uvedených príkladov nemožno hľadať len v prímorských zahraničných destináciách cestovného ruchu. Môžeme sledovať ich uplatnenie a adaptáciu na vzniknuté podmienky na Slovensku. Podpisujú sa pozitívnym spôsobom napríklad pod rozvoj ponuky služieb domácich subjektov, zvyšovanie kvality, ale aj pod odstránenie sezónnosti jednotlivých zamestnaní.

Literatúra a pramene:
BABIAR, M. – BĄCZEK, J. – KOMPÁN, J.: Outdoorové animácie v cestovnom ruchu. Bratislava: Stageman group, 2013.
ČECHOVÁ, T.: Osobnosť animátora v súčasnosti v priestore animačných aktivít. In: Animačné aktivity medzi teóriou a praxou. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta, Katedra etnológie a etnomuzikológie, 2008.
ĎURÍČEK, M. a kol.: Riadenie animácie v turizme. Prešov: Reproma, 2001.
GÚČIK, M.: Cestovný ruch pre obchodné a hotelové akadémie. 1.vyd. Bratislava: MEDIA TRADE, 2001.
HORNER, S. – SWARBROOKE, J.: Cestovní ruch, ubytování a stravování, využití volného času: Aplikovaný marketing služeb. Praha: Grada Publishing, 2003.
KAZDOVÁ, L.: Svet začínajú zaujímať novodobí seniori. In: Obchod, roč. 19, č. 4, s. 25, 2014.
KOLEKTÍV: Služby a cestovný ruch: súvislosti, špecifiká, cesta rozvoja. Bratislava: SPRINT, 2001.
KOTÍKOVÁ, H.: Nové trendy v nabídce cestovního ruchu. Praha: Grada Publishing, 2013.

Zoznam informátorov:
ČERNAJOVÁ, Andrea. Marketingové oddelenie CK HYDROTOUR : 2015 – 2020
ČUNDERLÍKOVÁ, Denisa. Marketingové oddelenie Hotel SITNO**** : 2020
MILKO, Matúš (1989). Marketingové oddelenie CK HYDROTOUR : 2015 – 2020
PACULÍKOVÁ, Simona (1985). Event manager, GRAND Hotel Jasná**** : 2019
ŽOLNÍR, Cyril, Marketingové oddelenie CK SATUR (do 2017), Marketingové oddelenie CK HYDROTOUR od 2018 – súčasnosť : 2019

Kontakt:

Mgr. Lucia Urbanová
KMKaT FF UKF v Nitre
Štefánikova 67
949 74 Nitra
E-mail: lucia.kurpasova@ukf.sk

PhDr. Michal Kurpaš, PhD.
KMKaT FF UKF v Nitre
Štefánikova 67
949 74 Nitra
E-mail: mkurpas@ukf.sk

Súbory na stiahnutie