Kultúrna hodnota Wellness centra v Palárikove
Úvod. Obec Palárikovo ležiaca na juhozápadnom Slovensku neďaleko mesta Nové Zámky je vzhľadom na svoju svetoznámu poľovnícku históriu spájaná predovšetkým s poľovníckym cestovným ruchom. Hlavné zázemie predstavuje poľovnícky kaštieľ šľachtického rodu Károlyiovcov s priľahlým poľovným revírom Bažantnica. Od februára 2014 sa však otvorením Wellness centra portfólio ponuky cestovného ruchu obce rozšírilo o nový druh cestovného ruchu – zdravotný cestovný ruch. Cieľom príspevku je zdôrazniť využiteľnosť relaxačného centra v turizme v nadväznosti na kultúrny potenciál obce.
Zdravotný cestovný ruch vznikol v 20. storočí ako prejav rastúceho zdravotného uvedomenia obyvateľstva vo vyspelých krajinách a jeho snahy preventívne ovplyvňovať svoje zdravie. Za príčinu jeho rozvoja sa pokladá aj zhoršujúce sa životné prostredie, životný štýl a vysoké tempo života, sprevádzané nedostatkom pohybu, chybami v životospráve a spôsobe výživy. (Gúčik a kol. 2004:147)
Jedným z prvých propagátorov hnutia wellnes bol Donald Ardell, ktorý ho charakterizoval ako životný štýl, životný postoj, životnú filozofiu a zároveň vedomú snahu o osobnú dokonalosť založenú na pocite vlastnej zodpovednosti za zdravie a kvalitu života. Podľa Halberta Dunna je wellness manažmentom životného štýlu prinášajúcim špeciálny stav zdravia a zahrňujúci komplexný pocit pohody. Novodobý pojem wellness má svoj pôvod v spojení dvoch anglických slov: well-being (stav zdravia a pohody) a fitness (fyzická kondícia). V roku 1948 bol výraz wellness zaradený Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO) medzi oficiálne pojmy. Zdôrazňuje pritom význam zdravia ako schopnosť jedinca žiť, pracovať a byť spokojný aj napriek rôznym rušivým a nepriaznivým elementom. (Marčeková a kol. 2012:37)
Zdravotný cestovný ruch a wellness sa začal na Slovensku presadzovať v 90. rokoch 20. storočia. Poskytovateľmi wellness služieb sú kúpeľné hotely, wellness hotely, hotely a penzióny s integrovaným wellnes centrom, akvaparky a termálne parky.
Z mapy juhozápadného Slovenska možno vymenovať viacero nositeľov týchto služieb regionálneho i národného významu, napr. Wellness hotel a termálne kúpalisko (TK) Patince, TK Vadaš Štúrovo, TK Dunajská Streda, TK Veľký Meder, Thermál centrum Galandia v Galante, TK Horné Saliby, TK Poľný Kesov, TK Podhájska.
O vzniku Wellness centra v Palárikove. Investorom a vlastníkom relaxačného centra je spoločnosť POĽNO SME spol. s.r.o. Palárikovo podnikajúca prioritne v agrorezorte. Rozhodnutie diferencovať a diverzifikovať podnikateľský záujem smerom k nepoľnohospodárskym činnostiam a vstúpiť do novej oblasti podnikania – služieb cestovného ruchu, vyplynulo z prirodzenej potreby manažmentu podniku plniť strategické ciele v oblasti inovácií a investícií, no primárne zabezpečovať spoločenské potreby ako sú formovanie a vitalizácia vidieka, zvyšovanie kvality života miestneho obyvateľstva, podpora zamestnanosti, regionálny rozvoj a plnenie ekonomických cieľov.
Wellness centrum a jeho areál sú lokalizované priamo v obci Palárikovo, v jej širšom centre na Remeselníckej ulici, v bezprostrednom susedstve s národnou kultúrnou pamiatkou – barokovým poľovníckym kaštieľom s parkom, s priamym napojením na miestne komunikácie a navigáciou pomocou orientačných tabúľ.
Na finančné zabezpečenie realizácie myšlienky vzniku Wellness centra bol využitý nenávratný finančný príspevok so spolufinancovaním vynaložených oprávnených výdavkov v rámci Programu rozvoja vidieka SR 2007 – 2013 v zmysle zákona č. 528/2008 Z.z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov v spolupráci s Pôdohospodárskou platobnou agentúrou.
Novovybudované Wellness centrum, ktoré začalo svoju činnosť v režime pilotnej prevádzky od decembra 2013 a oficiálne vo februári 2014, má za cieľ aktivovať prioritne lokálny cestovný ruch a svojimi službami tak prispieť k regenerácii fyzických a psychických síl vo voľnom čase miestneho obyvateľstva a obyvateľov okolitých obcí. V rámci sociálnej politiky vlastníka relaxačného centra sú jeho služby určené i pre zamestnancov podniku POĽNO SME a ich rodinných príslušníkov na rekondičné pobyty a podnikovú rekreáciu.
Z historického, urbanistického a technického hľadiska je zaujímavý pôvod súčasného objektu Wellness centra, v ktorom sa pred asanáciou, rekonštrukciou a dostavbou nachádzali sušiarne tabaku, hospodárske budovy, laboratórium a sklad bývalého Štátneho majetku Palárikovo. Zohľadňujúc priestorové možnosti, hygienické predpisy, normy technológie prevádzky jednotlivých zariadení a predstavy investora sa tieto nefunkčné budovy prevádzkovo a funkčne prepojili tak, aby tvorili jeden celok relaxačného zariadenia. Tvoria ho fitness s hygienickým zariadením a zázemím pre posilňovacie činnosti, centrálne sociálne a hygienické zariadenie a zázemie pre relaxačné zariadenie – wellness s prekrytým bazénom, vírivkou, masážami, saunami, oddychovou miestnosťou – tepidáriom a technické zázemie s dôrazom na zabezpečenie regenerácie, relaxu, telesnej a duševnej pohody a prevencie chorôb.
Výstavba je investorom realizovaná postupne. V procese rekonštrukcie je v súčasnosti zadná časť areálu Wellness (taktiež vo vlastníctve POĽNO SME), v mieste ktorého sa v minulosti nachádzalo hospodárske zázemie poľovníckeho kaštieľa, károlyiovské koniarne patriace svojho času medzi najznámejšie a najväčšie v celom Uhorsku. Anglické plnokrvníky boli určené pre potreby panstva, na konské dostihy a ďalšiu plemenitbu. Podľa súpisu majetku kaštieľa sa tam pre anglické plnokrvné kone nachádzali stajne, jazdiareň zvaná rajčura, kováčska vyhňa, ošetrovňa pre kone a ubytovňa pre obsluhujúci personál, ktorý obýval jednoizbové a dvojizbové byty. Architektonicky cennou obnovovanou pamiatkou je i zachovalá vstupná brána z hospodárskeho dvora do parku kaštieľa s vynímajúcou sa plastikou konskej hlavy na jej priečelí. (Szabó 2012:139)
Po úplnom ukončení stavebných prác v zmysle projektu sa pôvodné hospodárske budovy kaštieľa a bírešské byty zmenia na športovo-oddychovú a rekreačnú zónu, v ktorej podľa sprístupnenej vizualizácie stavebného zámeru vznikne reštaurácia, vinotéka, bowling, tenisové kurty, stajne pre kone, otvorená a krytá jazdiareň. Tým sa čiastočne nadviaže na historický odkaz šľachtickej rodiny Károlyiovcov.
Realizovaná rekonštrukcia so zachovaním historických artefaktov má za cieľ prispôsobiť tento historický objekt s výnimočnou kultúrnou hodnotou na komerčné potreby kultúry a turizmu. Nevyhnutnosťou je však do budúcna vypracovať produkt cestovného ruchu riešený marketingovo efektívne a kreatívne (bližšie Dubská – Michalík 2012). V prospech rozvoja návštevnosti a zároveň zvýšenia kultúrneho povedomia hostí sa žiada prepojiť služby Wellness centra so službami poľovníckeho kaštieľa v rámci balíka služieb, a tak dosiahnuť lepšie využitie prítomného kultúrneho dedičstva s komerčnou hodnotou (bližšie Lenovský 2008).
Optimálnou cestou na dosiahnutie týchto cieľov sa javí spolupráca (partnerstvo) súkromného a verejného sektora na miestnej úrovni. Zainteresovanými účastníkmi, podieľajúcimi sa na rozvoji miestneho cestovného ruchu, sú obecný úrad Palárikovo, Wellness centrum Palárikovo (POĽNO SME) a ostatné podnikateľské subjekty pôsobiace v obci vrátane štátneho podniku Lesy SR, š. p. ako správca poľovníckeho kaštieľa v Palárikove. Spoločným dialógom a vypracovaním jednotnej stratégie je možné kultúrne hodnoty nielen objaviť, ale aj vytvoriť efektívne nástroje ich využívania a premeniť ich na kultúrny kapitál.
Netreba zabúdať ani na miestne obyvateľstvo, ktoré sa môže taktiež výrazne spolupodieľať na vytváraní podmienok rozvoja lokálneho cestovného ruchu. Jeho mienku a vzťah k novovybudovanému Wellness centru sme mapovali v prieskume prostredníctvom ankety počas leta 2014. Z 97 zúčastnených respondentov 90 % hodnotilo vznik Wellness centra pozitívne, 87 % by odporučilo návštevu centra svojim príbuzným, známym, prípadne turistom a 76 % pocítilo zlepšenie kvality života v obci. Respondenti považujú Wellness za jednu z možností aktívneho trávenia voľného času, príležitosť na relax a šport. 7 % opýtaných reagovalo na vznik Wellness centra negatívne a svoje stanovisko odôvodnilo nedostatkom financií a voľného času, prípadne sa nevedelo k dôvodom vyjadriť. Vyskytol sa i názor, že vznik Wellness je pre obec zbytočný.
O prevádzke Wellness centra. Súčasťou Wellness centra je bazénový a saunový svet, fitnes a masáže. Čerpanie wellness služieb si návštevník môže spríjemniť posedením v pool bare, kaviarni, prípadne na terase. Dôležitú úlohu v moderne poňatom interiéri majú štýlové detaily, kombinácia farieb a materiálov. Umeleckú hodnotu prostrediu dodávajú obrazy a mozaiky akademického maliara Daniela Bidelnicu.
Návštevník má k dispozícii viacero bazénov s pitnou vodou. Bazén s atrakciami s priemernou hĺbkou 1,2 m s pôdorysom nepravidelného oválu (16 m) ponúka vzduchové lehátka, intenzívnu hydromasáž, hydromasážne státie, protiprúd, vodný dáždnik, vodopád, divokú rieku a chrliče. Na regeneráciu je určený vírivý bazén s priemerom 2,3 m. Po absolvovaní saunového sveta, s možnosťou výberu fínskej suchej, parnej a infra sauny, je možné využiť ochladzovací bazén s obdĺžnikovým pôdorysom 2,0 x 1,1 m.
Z tejto ponuky wellness služieb sú vypracované balíky služieb v cene od 3 € do 14 €. Cenník zohľadňuje rôzne segmenty návštevníkov – deti do 6 rokov, od 6 do 15 rokov, seniorov, študentov, ZŤP a dospelých. Kompletný cenník je prístupný na webovej stránke Wellness centra www.wellnesspalarikovo.sk a www.polnosme.sk. Neplatené vstupy do relaxačného centra sú oprávnení využívať VIP hostia, zamestnanci spoločnosti POĽNO SME, s.r.o. a futbalisti klubu OTJ Palárikovo v rámci rekondičného a tréningového programu.
Od otvorenia prevádzky vo februári 2014 navštevuje relaxačné centrum každý mesiac v priemere 1510 hostí. Prehľad návštevnosti v jednotlivých mesiacoch zahŕňa všetkých hostí (platiacich i neplatiacich).
Vývoj návštevnosti Wellness centra v roku 2014
Mes. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
VI. |
VII. |
Poč. hostí |
1434 |
1422 |
1182 |
1503 |
1452 |
2070 |
Zdroj: vlastné spracovanie (2014)
Okrem spomínaných služieb sa postupne buduje ubytovacia časť s kapacitou cca 45 osôb kategórie turistickej ubytovne. Pritiahnuť návštevníkov inej cieľovej skupiny – náročných hostí vyžadujúcich exkluzivitu a výnimočnosť znamená prepojiť služby Wellness centra s poľovníckym kaštieľom.
Na podporu návštevnosti a propagáciu Wellness centra vyvíja manažment spoločnosti marketingové aktivity najmä prostredníctvom TV spotu v regionálnej televízii, printovej reklamy v lokálnej tlači a využitím letákov a webovej stránky.
Podstatnou marketingovou príležitosťou je vytvorenie celoročnej ponuky cestovného ruchu využívajúcej kultúrny potenciál územia. Kultúrne dedičstvo je pre každú spoločnosť jedinečné a neopakovateľné a súčasne je vhodnou obsahovou náplňou niektorých druhov a foriem cestovného ruchu (bližšie Lenovský – Dubská 2012). Prepojenie zdravotného, kultúrneho a poľovníckeho cestovného ruchu je v rámci špecifickej rozmanitosti Palárikova mimoriadne efektívne a perspektívne.
Záver. Wellness centrum v obci vytvára pre miestne obyvateľstvo nové možnosti spoločenského vyžitia a mobilizuje lokálnu komunitu. Okrem kultúrno-spoločenského rozvoja má aj významný ekonomický prínos.
Cestovný ruch umožňuje komplexný súbor zážitkov. Aby produkt cestovného ruchu splnil očakávania návštevníkov, mali by sa v ňom objaviť rôzne kombinácie zdravia, wellness, kultúry, kultúrneho dedičstva, prírody, poznania, oddychu, športu, turistiky. Aktuálne rozvojové aktivity v obci Palárikovo postavené na využívaní historického odkazu a kultúrneho dedičstva v odvetví zdravotného cestovnom ruchu sú jedným z príkladov kontextov kultúry a turizmu v praxi.
Literatúra a pramene:
Dubská, M. – Michalík, B.: Kultúrne dedičstvo v optike aktuálnej spoločenskej potreby. In: Kontexty kultúry a turizmu. 2012, 5, 2, s. 24 – 28.
GÚČIK, M. a kol.: Krátky slovník cestovného ruchu. Banská Bystrica 2004.
LENOVSKÝ, L. a kol.: Cestovný ruch a kultúrne dedičstvo: učebné texty k vybraných problémom. Nitra 2008.
LENOVSKÝ, L. – DUBSKÁ, M.: Kultúrne dedičstvo v kontexte rozvoja mikroregiónu. In: Marketing kultúrneho dedičstva v kontexte konkurencieschopnosti v cestovnom ruchu. 2012, s. 74 – 82.
MARČEKOVÁ, R. a kol.: Wellness na Slovensku a v Európe. In: Hotelier. 2012, VI, 11-12, s.28 – 38.
SZABÓ, I.: Tisícročná história rodu grófov Károlyi de Nagykároly. Bratislava 2012.
Informátori:
ČERNÁK, Z., Ing., konateľ POĽNO SME, s.r.o.
HUDÁK, P., Ing. PhD., výrobný riaditeľ POĽNO SME, s.r.o.
Kontakt:
PhDr. Viktória Bíziková
SOŠ hotelových služieb a obchodu
Zdravotnícka 3
940 01 Nové Zámky
e-mail: viktoriabizikova@yahoo.com