Rock ako základ populárnej hudby. Formovanie a kultúrne zmeny [1]

Rock ako základ  populárnej hudby. Formovanie a kultúrne zmeny [1]

V 60. rokoch 20. storočia sa rock začal profilovať ako významný hudobný prúd, ktorý sa v priebehu ďalších desaťročí rozrástol na množstvo hudobných smerov. Významnú rolu na vzrastajúcom vplyve rockovej hudby ako signifikantného hudobného fenoménu mala Veľká Británia. 60. roky boli pre transformáciu rockovej hudby kľúčové. Dospievala nová povojnová generácia, ktorá pochopila, že rock je výnimočná forma sebavyjadrenia, ktorá im poskytne aspoň čiastočnú slobodu a únik z každodennej reality. V Británii sa formovali hudobné kapely, ktoré hrali úlohu v neskoršej celosvetovej propagácii rocku. Paradoxom je, že tieto kapely z Británie pomohli zvýšiť popularitu pôvodne amerických hudobných foriem ako blues a rock and roll.

Swingujúci Londýn. Veľká Británia v 60. rokoch prechádzala kultúrnou revolúciou. Centrom kultúrneho diania vtedajšej doby bolo hlavné mesto Londýn. Termín „swinging London“ označoval radikálnu zmenu kultúry. Tá sa premietala v zmenách správania, životného štýlu, sexuality, módy, umenia, politických názorov a pod. „Pozoruhodná premena Londýna zo špinavého, ponurého povojnového hlavného mesta na žiarivé epicentrum štýlu bola spôsobená dvomi faktormi: mládežou a peniazmi. Vzrast pôrodnosti v 50. rokoch spôsobil to, že mestská populácia podstatne omladla. V polovici 60. rokov bolo 40% populácie mladších ako 25 rokov. Po zrušení povinnej vojenskej služby v Británii v roku 1960, mali títo mladí ľudia viac slobody a menej povinností ako generácia ich rodičov. Začali sa búriť proti zákazom a obmedzeniam povojnovej spoločnosti.“ (Swinging 60s – Capital of Cool b.r.: <https://www.history. co.uk/topics/history-of-london/swinging-60s-capital-cool>).

„Ešte na začiatku 60. rokov bola anglická spoločnosť „hrozne strnulá, škrobená a príliš úctivá“. Pritom v nej bujnel skrytý rasizmus a žena hrala ponižujúcu úlohu akejsi domácej otrokyne. Veľa sa vsádzalo na to, kto má aké spoločenské postavenie, všetko bolo predimenzované akousi slušivou decentnosťou a slovo „rebélia“ vyvolávalo rovnaké obavy ako v stredoveku mor.“ (Swingující Londýn aneb éra skupin a britská invaze b.r: <https://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/60-leta/ clanky/16-swingujici-londyn-aneb-era-skupin-a-britska-invaze/>).

Mládež začínala rebelovať proti zavedeným normám spoločnosti. V Británii vznikali a formovali sa nové subkultúry, ktoré sa snažili odlíšiť od majoritnej spoločnosti. Vtedajšiu kultúru ovplyvňovali výraznou mierou subkultúry ako mods, teddy boys, rockers a iné. Spomenuté subkultúry sa odlišovali obliekaním, správaním aj preferovaným hudobným žánrom. Prvou výraznou subkultúrou mládeže 20. storočia vo Veľkej Británii boli tzv. teddy boys. Táto subkultúra sa vyvinula po 2. svetovej vojne a je považovaná za akýchsi duchovných predkov mods a rockers. So svojimi účesmi typu prezývanými „duck arse“ pripomínali prvé rockandrollové hviezdy, príp. filmových hercov ako Marlona Branda vo filme Divoch alebo Jamesa Deana vo filme Rebel bez príčiny. Teddy boys vzali americkú kultúru, prisvojili si ju a prispôsobili si ju vlastným potrebám. (PERONE 2009:3)

Ďalšou výraznou subkultúrou, ktorá prispela k rozvoju rocku, boli mods. Táto subkultúra britskej mládeže vznikla koncom 50. rokov a kulminovala v polovici 60. rokov. Názov Mod vznikol skrátením slova modernist. Jednalo sa o fanúšikov moderného džezu. Členovia pochádzali vo väčšine prípadov z radov robotníckej triedy. Vzhľadom na fakt, že mali pravidelný príjem, svoje zárobky a úspory míňali na drahé oblečenie často šité na mieru. Mládež z radov mods svoj voľný čas trávila v kluboch a na rôznych oslavách, kde užívali drogy, najmä amfetamíny. Dôležitou súčasťou ich imidžu boli najmä skútre talianskej výroby, ktoré si upravovali pridávaním rôznych zrkadiel a svetiel.

Výraznú úlohu v spomenutej kultúrnej revolúcii hrala hudba. Londýnsky zvuk reprezentovali kapely ako The Who, The Kinks, Small Faces a Rolling Stones. „Ich hudba bola hlavnou oporou pirátskych rozhlasových staníc ako Radio Caroline a Radio Swinging England. Kreatívne typy všetkého druhu to tiahlo do hlavného mesta. Od umelcov a spisovateľov po vydavateľov časopisov, fotografov, inzerentov, filmových tvorcov a produktových dizajnérov.“ (Swingující Londýn aneb éra skupin a britská invaze b.r: <https://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/60-leta/clanky/16-swingujici-londyn-aneb-era-skupin-a-britska-invaze/>). Práve The Who sa v 60. rokoch orientovali na mods ako svoju cieľovú skupinu poslucháčov.

Ďalšou subkultúrou, ktorá výrazne formovala rockovú hudbu, boli rockers. Rockeri boli mladí muži s napomádovanými vlasmi (rockandrollový účes štýlu „Pompadour“), ktorí chodili oblečení v tričkách alebo bielych košeliach, kožených bundách tzv. krivákoch, kožených nohaviciach, eventuálne džínsach a vysokých jazdeckých čižmách. Mali v obľube jazdu na motorkách a americký rock and roll. (Mods b.r.: <https://www.ceskatelevize.cz/specialy/ bigbit/vyhledavani/teddy%20boy/clanky/34-mods/>).

Rockeri boli tiež príslušníci robotníckej triedy podobne ako mods, ale výrazne sa od nich líšili. Obľubovali výkonné motorky a ich imidž bol inšpirovaný oblečením amerických motorkárskych gangov. Hudobne sa orientovali na amerických rockandrollových umelcov ako boli napr. Eddie Cochran, Elvis Presley a i. Mods a rockeri mali medzi sebou viaceré násilné konflikty a potýčky.

Jeden z najznámejších stretov spomenutých subkultúr sa udial 18. mája a 19. mája 1964. Cez víkend sa tisíce mods a rockerov nahrnuli do Brightonu, Margateu, Clactonu, Southendu a Hastingsu. V Brightone sa najväčší stret odohral v nedeľu. Bojovalo sa väčšinou päsťami, ale niektorí používali aj boxery a reťaze. Boli porozbíjané výklady a boje pokračovali až do noci. Mládež usporiadala protest v sede na promenáde, kde sa ich polícia snažila rozohnať pomocou koní a psov. (Battle on the beaches: 50th anniversary of violent clashes between Mods and Rockers 2014: <https://www.express.co.uk/ life-style/life/476488/Battle-on-the-beaches-50th-anniversary-of-violentclashes-between-Mods-and-Rockers>) Potýčky na Brightonskej pláži aj na iných miestach upútali pozornosť domácej aj zahraničnej tlače.

Britská invázia. Jedným z najdôležitejších faktorov, ktorý celosvetovo prispel k rozšíreniu popularity rockovej hudby, bola tzv. britská invázia. Časopis Life v roku 1964 napísal: „V roku 1776 Anglicko prišla o svoje americké kolónie. Minulý týždeň ich Beatles získali späť.“ (The British Invasion: From the Beatles to the Stones, The Sixties Belonged to Britain 1988: <https:// www.rollingstone.com/music/news/the-british-invasion-from-the-beatles -to-the-stones-the-sixties-belonged-tobritain-19880714>) Táto myšlienka bola vyjadrením posolstva, ktorá charakterizuje britskú inváziu.

Jednalo sa o jav typický pre 60. roky 20. storočia, ktorý bol charakteristický prienikom populárnych britských skupín na americký trh. Rocková hudba v Británii nadväzovala na hudobné dedičstvo USA, najmä blues a hudobný štýl skiffle, ktoré sa tam stali veľmi populárne. Skiffle bol americký hudobný štýl, ktorý hrávali hudobníci väčšinou na podomácky vyrobených nástrojoch a predmetoch používaných v domácnosti ako napr. valchy na pranie, rôzne džbány a pod.

Ak by sme skúmali životopisy takmer každého rockového hudobníka, ktorý sa narodil v Británii medzi koncom 30. a začiatkom 40. rokov 20. storočia, videli by sme dopad hudobného štýlu skiffle. John Lennon, Paul McCartney a George Harrison boli členovia skifflovej kapely The Quarry Men, ktorá sa transformovala na The Beatles v 60. rokoch. (PERONE 2009 :8)

Okrem hudobného žánru skiffle sa výraznou mierou na zmene hudobných preferencií britskej mládeže podieľali americkí bluesoví umelci. „Nová generácia britských mladíkov túžila po surovej hudbe s nádychom rebélie. Práve tú našla v hudbe amerických černošských najnižších vrstiev – v blues. Z blues priamo vyvierala výpoveď o neľahkom živote. V Anglicku sa množstvo ľudí s americkými černochmi perfektne stotožnilo.“ (Sedem rockových vekov -1. časť: 2008)

Na rozdiel od USA, kde černošská hudba bola určená černošskému publiku a niesla výrazné politické posolstvo útlaku čiernych bielymi, v Británii tento aspekt nevnímali. Blues v Británii nebol prijímaný z jeho politickým podtextom, keďže medzi americkou a britskou spoločnosťou boli výrazné historické a spoločenské rozdiely. Americká spoločnosť bola rasovo segregovaná, čo bolo dedičstvom predchádzajúcich storočí legálneho vlastnenia otrokov. Spoločnosť v Británii bola rasovo podstatne celistvejšia. Rozdiely v Británii spočívali vo výrazne stratifikovanom triednom systéme, do ktorého ľudia spadali na základe ekonomickej a sociálnej príslušnosti.

Silu triedneho systému potvrdil aj Chris Stamp, niekdajší manažér a producent The Who, ktorý tvrdil, že sa robotnícka trieda v 50. rokoch v Londýne nachádzala v podobných socioekonomických podmienkach ako černosi v Amerike. (PERONE 2009: 5)

Vzrastajúca popularita spomenutých hudobných žánrov spočívala najmä v jednoduchých a nenáročných interpretačných a hudobných schopnostiach. Na hranie základov blues alebo skiffle nebolo potrebné ovládať hudobnú teóriu a zložitejšie hudobné techniky. Hudobníkom stačilo poznať niekoľko akordov hudobného sprievodu. Vďaka spomenutej charakteristike blues a skiffle v Británii vyrastala nová generácia hudobníkov, ktorí boli inšpirovaní spomenutými žánrami. Na ich základoch sa formovali hudobné zoskupenia, z ktorých boli mnohé súčasťou britskej invázie.

Ďalším aspektom vývoja, ktorý vyústil do britskej invázie, bola devastácia Veľkej Británie počas 2. svetovej vojny. Množstvo britských rockových hudobníkov, ktorí sa narodili koncom 30. a začiatkom 40. rokoch spomína na dopad vojny. Vojna vtlačila nezmazateľné obrazy do duší ľudí, ktorí v detstve prežili nemecké bombardovanie Británie. Zničené továrne, školy a obytné štvrte prispeli k ťažkej ekonomickej situácii, ktorá trvala celé roky. Spálené budovy, zbombardované lodenice a iné hmotné pripomienky vojny pretrvávali a symbolizovali ťažké ekonomické a životné podmienky, v ktorých sa rodiny z robotníckej triedy nachádzali ešte dlho po skončení vojny. (PERONE 2009: 4-5)

Hudobníci z Británie si pomerne skoro uvedomili ekonomický prínos, ktorý im môže hranie rocku priniesť. Začali vystupovať v kapelách a ich vystúpenia im začali prinášať finančný zisk. Eric Clapton, britský bluesový a rockový gitarista a spevák, na svoje začiatky spomína: „Prvýkrát v živote som sa mal živiť hraním na plný úväzok, čo znamenalo, že som musel prestať pracovať pre dedka. Babička bola nadšená, pretože v môj talent vždy verila a dedka to pobavilo, takže som dostal požehnanie. Vystupovali sme v rôznych kluboch v Londýne ako boli Ricky Tick, Star Club, Croydon a samozrejme CrawDaddy. Prvýkrát som zažil aké je to hrať skoro každý večer. Za prvé tri mesiace sme mali 33 kšeftov a ja som to fakt žral.“ (CLAPTON 2008: 42-43)

Rockoví hudobníci, ktorí boli súčasťou britskej invázie, pochádzali výhradne z robotníckej vrstvy.

Beatlemánia. Výraznou súčasťou fenoménu britskej invázie bola skupina The Beatles. Popularita kapely The Beatles začala rásť po ich návrate do Británie, keď sa vrátili z nemeckého mesta Hamburg, kde dlhodobejšie pôsobili. Kapela následne prešla zmenou výzoru a osvojila si imidž, ktorý sa pre nich stal neskôr typickým. Vymenili vystupovanie v kožených bundách a nohaviciach a účesy inšpirované teddy boys za vystupovanie v oblekoch a kravatách. Beatles sa v Británii stali slávnymi po vydaní ich prvého albumu s názvom Please Please Me.

Debutové album skupiny Beatles bolo natočené v priebehu jediného nahrávacieho maratónu v pondelok 11. februára 1963. Počas tejto nahrávacej sekvencie, ktorá stála približne 400 libier, natočili osem vlastných a šesť prevzatých piesní, ktoré patrili do ich repertoáru. LP platňa Please Please me vyšla 22. marca 1963 vo vydavateľstve Parlophone a stalo sa britským hitom č. 1, ktorého sa predalo viac ako pol milióna kusov. (HARRY 2008: 610) Beatles sa stávali populárnejší a raz za týždeň mali program v rádiu, ktorý sa volal Pop goes the Beatles. Celý pozostával výhradne z toho, že v ňom Beatles hrali svoje a cudzie pesničky. Mali raketový nástup a každý chcel byť ako oni. Začínala beatlemánia. Po celej zemi sa ľudia obliekali ako oni, hrali ako oni, zneli ako oni a vyzerali ako oni. (CLAPTON 2008:39)

Po úspechu Beatles vo Veľkej Británii sa skupina snažila preraziť v Amerike. Keď skupina dorazila do USA, ich popularita začala prudko stúpať.

Carl Wilson, člen skupiny Beach Boys, spomínal na beatlemániu v Amerike takto: „Tak ma brala pieseň I want to hold your hand, že som zostal hore celú noc. Nemal som totiž kópiu nahrávky a v rádiu ju hrali každú hodinu.

George Martin, producent Beatles, opisoval situáciu príchod Beatles do USA: „Išiel som s chlapcami do New Yorku. Videli sme mužov v stredných rokoch ako kráčali po 5. avenue s beatlesáckymi parochňami na hlavách. Nezáležalo na akú frekvenciu ste si naladili rádio, v hociktorú hodinu ste tam počuli nejakú pesničku od Beatles. Bolo to tam nimi presýtené. Myslím, že v začiatkoch bol život Beatles veľmi ťažký. Keď sa stali úspešnými aj mimo Anglicka, najmä v Amerike, tak žili v podstate v obrovskom akváriu pre zlaté rybky, z ktorého nebolo úniku.“ (History of Rock n Roll -3. časť: 1995)

Celonárodný úspech v USA v roku 1964 získali Beatles po niekoľkých vystúpeniach v programe Šou Eda Sullivana.

Tej noci Beatles hrali pre televízne publikum, ktoré tvorilo viac než 73 miliónov ľudí – asi 40 % populácie USA. Začal sa seizmický posun populárnej kultúry, ktorá doslova explodovala. Je trochu ironické, že najväčší moment v histórii populárnej hudby v USA bola televízna udalosť. Nie veľa zo 73 miliónov divákov si uvedomovalo, aký vplyv bude mať táto kapela. (1964: Brits invade U.S. — no one can escape! 2004: <https://www.today.com/popculture/1964-brits-invade-u-s-no-one-can-escape-wbna3833078#. UHRjLq48rz4>)

Beatles otvorili cestu pre ďalšie britské kapely, ktoré prerazili v USA. Boli nimi napr. The Yardbirds, The Rolling Stones, The Kinks, The Animals, The Who a i. Najmä Rolling Stones sa stali po Beatles druhou najpopulárnejšou kapelou britskej invázie a boli od počiatku braní ako bluesový protipól Beatles. Ich názov Rolling Stones sa priamo odvolával na americké bluesové dedičstvo, keďže bol inšpirovaný piesňou Rollin‘ Stone od významného predstaviteľa tzv. chicágskeho blues, Muddyho Watersa. Zvláštnosťou na úspechu britských kapiel v USA počas britskej invázie bol fakt, že množstvo z týchto hudobných skupín priamo vychádzalo z americkej černošskej bluesovej kultúry, ktorá ich inšpirovala. Blues a iná rasová hudba, ktorá bola pôvodne americkým kultúrnym dedičstvom, sa po britskej invázii dostáva do pozornosti amerických hudobníkov.

Americký hudobník Quincy Jones spomína: „Briti išli priamo ku zdrojom. Willie Dixon, Chuck Berry, veď viete. Išli priamo za tým, odkiaľ to prišlo. A tvrdo, pretože vedeli, čo je Delta blues. Presne vedeli kde sú korene, pretože sa učili na americkej hudbe. Dokonca viac ako samotní americkí hudobníci.“ (History of Rock n Roll- 3. časť: 1995)Britská invázia okrem hudobného vplyvu zahŕňala aj iné aspekty kultúry. Boli nimi móda z Carnaby street a swingujúceho Londýna, množstvo divadelných hier od literárnej skupiny Rozhnevaní mladí muži, ktoré sa dostali na Broadway, filmy ako napr. filmové série James Bond a nová vlna hercov ako Oliver Reed, Michael Caine, Malcolm McDowell a Peter O‘ Toole. (DEBOLT-BAUGESS 2012:80) 

 

Hudobná skupina. Výraznou zmenou, ktorú prinášala rocková hudba, bola zmena chápania kapiel a ich zloženia. Kým dovtedy hudobnú skupinu tvorili v podstate anonymní hudobníci, ktorí sprevádzali speváka alebo speváčku, hlavnú populárnu osobnosť a je ichmožné pomerne jednoducho nahradiť, v 60. rokoch dochádza k výrazným zmenám. Postupne dochádza k zmazávaniu vzťahu spevák a sprievodná hudobná skupina a hudobná skupina ako celok sa stáva výrazným hudobným fenoménom.

Šesťdesiate roky nanovo definovali hudobnú skupinu ako kompaktné teleso, kde každý člen prináša do celkového vyznenia kapely svoju osobnosť, je v podstate nenahraditeľný a prípadné zmeny v obsadení sa môžu výrazne premietnuť do štýlového zamerania skupiny. Takto ponímané skupiny, hoci sú tvorené výraznými jednotlivcami, produkujú jednotne definovaný a nezameniteľný zvuk a štýl, ktorý je často typický práve len pre danú skupinu. Tak sa spätne premieta individualita každého z členov kapely do celkového prejavu súboru a dáva vzniknúť celej rade štýlov, žánrov a smerov hudby. Táto rozmanitosť sa najviac prejavuje v tzv. Zlatom veku rockovej hudby, v období od druhej polovice 60. rokov do začiatku druhej polovice 70. rokov. (ŠTEFL https://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-serialy/Letem-kytarovym-svetem-Rockove-styly~15~unor~2003/)

 

Úspech rockových skupín inšpiroval množstvo hudobných nasledovníkov. Profesionálni hudobníci, ktorí boli inšpiráciou pre množstvo hudobných ašpirantov, boli vo väčšine prípadov bez formálneho hudobného vzdelania. Mladí hudobníci zistili, že úspech je možné dosiahnuť poctivým cvičením techník, ktoré sa učili napodobňovaním piesní z nahrávok úspešných interpretov. Následne vzniklo množstvo rockových hudobných skupín, ktoré pomáhali formovať novovznikajúce hudobné prúdy. Rock sa začal profilovať ako jeden z najvýznamnejších hudobných žánrov 20. storočia, ktorého popularita neustále vzrastala a stal sa globálnym fenoménom s množstvom hudobných odnoží a štýlov.

 

Poznámky:

[1] Článok je vydávaný ako výstup z projektu UGA I/12/2016

 

Literatúra a pramene:

CLAPTON, E.: Autobiografie. Praha 2008.

DEBOLT, A.-BAUGESS, S.: Encyclopedia of the Sixties: A Decade of Culture and Counterculture [ Volume 1]. Santa Barbara 2012.

HARRY, B.: Beatles Encyklopedie. Praha 2008.

History of Rock n Roll- 3. časť: 1995-dokumentárny film

HRABALÍK, P. : Swingující Londýn aneb éra skupin a britská invaze [online]. b.r. [cit.2017.02.15.]. Dostupné na internete: <https://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/60-leta/ HRABALÍK, P. : Mods [online]. b.r. [cit. 2017.02.20.]. Dostupné na internete: <https:// www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/vyhledavani/teddy%20boy/clanky/34-mods/).clanky/16-swingujici-londyn-aneb-era-skupin-a-britska-invaze/>.

LEE, A.: Battle on the beaches: 50th anniversary of violent clashes between Mods and Rockers [online]. 2014. [cit. 2017.03.01.]. Dostupné na internete: <https://www.express.co.uk/life-style/life/476488/Battle-on-the-beaches-50th-anniversary-of-violent-clashes-between-Mods-and-Rockers>.

PERONE, J.: Mods, Rockers, and the Music of the British Invasion. Westport 2009. 

PUTERBAUGH, P:: The British Invasion: From the Beatles to the Stones, The Sixties Belonged to Britain [online]. 1988. [cit. 2017.03.05.]. Dostupné na internete: <https://www.rollingstone.com/music/news/ the-british-invasion-from-the-beatles-to-the-stones-the-sixties-belonged-to-britain-19880714>.

ROSS, M.: 1964: Brits invade U.S. — no one can escape! [online]. 2004. [cit. 2017.03.04.]. Dostupné na internete: <https://www.today.com/popculture/1964-brits-invade-u-s-no-one-can-escapewbna3833078#.UHRjLq48rz4>. Sedem rockových vekov -1. časť: 2008-dokumentárny film Swinging 60s – Capital of Cool b.r.: <https://www.history.co.uk/topics/history-of-london/ swinging-60s-capital-cool>).

ŠTEFL, V.: [online]. 2003. [cit. 2017.03.08.]. Dostupné na internete: <https://www.muzikus.cz/ pro-muzikanty-serialy/Letem-kytarovym-svetem-Rockove-styly~15~unor~2003>.

 

Kontakt:

PhDr. Marcel Mudrák, PhD.
KMKaT FF UKF v Nitre
Štefánikova 67
949 74 Nitra
E-mail: mmudrak@ukf.sk

Súbory na stiahnutie