Športové a relaxačné zariadenia Prievidze a súčasný manažment mesta ako destinácie

Športové a relaxačné zariadenia Prievidze a súčasný manažment mesta ako destinácie

Štúdia sa zameriava na súčasný a perspektívny rozvoj športových a relaxačných zariadení v hornonitrianskom meste Prievidza. V jej úvode stručne definujeme lokalitu a zdokumentujeme podporné prvky vybraných zariadení, následne sa pokúsime zhodnotiť ich súčasný stav. Štúdia poukazuje na význam manažmentu a marketingovej komunikácie v cestovnom ruchu.
Charakteristika lokality. Prievidza je jedným z centier Trenčianskeho samosprávneho kraja a najväčším mestom regiónu Horná Nitra. Prvá písomná zmienka sa objavuje v listine Zoborského opátstva z roku 1113. Mestské práva (napr. platenie dávok, konanie trhov, voľba farára a richtára, stavanie mlynov, lov rýb, slobodný rozvoj remesiel, predaj výrobkov či vyberanie mýta) získalo mesto v roku 1383. Prievidza sa svojou polohou v centre Hornonitrianskej kotliny stala istým nárazníkom rôznych historických udalostí, ktoré neustále formovali jej podobu. Významným momentom bol príchod piaristov v roku 1666, ktorí sa zaslúžili o rozvoj náboženstva, kultúry a školstva. Mesto ťažilo predovšetkým zo svojej polohy na križovatke obchodných a poštových ciest, z bohatej baníckej a remeselnej činnosti. Neskôr sa na ňom nepriaznivo podpísali požiare, náboženské či vojenské zdroje. Dnes je Prievidza známa skôr ako sídlo priemyselného rázu. Tento charakter získala najmä rozsiahlou industrializáciou po 2. svetovej vojne. V súčasnosti zahŕňa z katastrálneho hľadiska časti Staré Mesto (Prievidza I.), Píly (Prievidza II.), Necpaly (Prievidza III.), Kopanice (Prievidza IV.), Veľká Lehôtka (Prievidza V.), Malá Lehôtka (Prievidza VI.) a Hradec (Prievidza VII.). Poskytuje primerané socioekonomické zázemie pre svojich obyvateľov –  množstvo nákupných možností, lesopark s amfiteátrom a letným kinom, multifunkčná hala, krytá plaváreň, futbalový a zimný štadión. Z pohľadu cestovného ruchu je poloha mesta pomerne priaznivá, lebo sa nachádza necelých 5 km od turisticky atraktívnej destinácie Bojnice.
Športové, regeneračné, relaxačné a oddychové zariadenia. Prehľad základných športových, relaxačných, regeneračných a oddychových zariadení:

  • mestský park s minigolfom
  • lesný park
  • vyhliadka na Mariánskom vŕšku
  • rekreačné stredisko Púšť
  • fontána na Námestí slobody
  • letisko
  • futbalový štadión
  • zimný štadión
  • viacúčelová športová hala
  • krytá plaváreň
  • mobilná ľadová plocha
  • squashové ihrisko
  • plážové kúpalisko

Rozsiahly mestský park s minigolfom je jedným z primárnych lákadiel pre návštevníkov, ktorý je vhodný ako pre golfových nadšencov, tak aj na prechádzky počas celého roka. Areálom parku preteká rieka Nitra a situované je tu aj jazierko. V tichom prostredí, obklopenom prírodou, je k dispozícii aj reštauračné zariadenia a novovybudované ihriská pre deti.
Lesný park ponúka viacero možností trávenia voľného času. Nachádza sa tu množstvo športovísk, preliezačiek, detských ihrísk a vyrezávaných drevených sôch, amfiteáter aj rozhľadňa. Lesný park tiež disponuje reštauračným zariadením a niekoľkými altánkami s ohniskami na víkendové rodinné pikniky, spojené s opekaním.
Vyhliadka na Mariánskom vŕšku ponúka nádherný výhľad na Prievidzu a jej okolie, kde sú inštalované tri informačné tabule. Dve z nich obsahujú informácie o prírode, histórii, priemysle a živote mesta a okolia. Tretia tabuľa netradične slúži ľuďom, ktorí park využívajú a zaznamenávajú vlastné spomienky. Na neďalekom cintoríne sú hroby významných osobností, ku ktorým naviguje informačná tabuľa, umiestnená pri vstupe na cintorín.
Rekreačné stredisko Púšť je situované v tichom lesnom prostredí neďaleko od centra Prievidze. V areáli je aj viacúčelová hala s tenisovým a dvomi bedmintonovými dvorcami, wellness centrom,  detským ihriskom. Jeho dominantou  je spoločenská sála a jedáleň s kapacitou 160 miest, s barom, letnou terasou s možnosťou grilovania a ubytovaním s kapacitou cca 90 lôžok. Stredisko je ideálne na firemné, rodinné a spoločenské akcie (pust.sk).
Novou zrekonštruovanou dominantou námestia je Fontána na Námestí slobody, ktorá bola spustená v júli 2016. Na základe hlasovania obyvateľov dostala meno Fontána pod lipami. Ponúka oddych, osvieženie a miesto na stretnutie v najnovšej oddychovej zóne mesta. Mesto zabezpečuje pokrytie námestia WIFI sieťou. Svojou ponukou sa fontána dostala do TOP troch nominácií v kategórii exteriér v prestížnej architektonickej súťaži CE.ZA.AR 2017. V prípade výhry by cenu získala trojica architektov, ktorá sa podieľala na revitalizácii prievidzského námestia, menovite Branislav Lacko, Martin Trcka a Jaroslav Tarajčák.
V Prievidzi sa letisko využíva najmä na bezmotorové lietanie. Letisko a Aeroklub ponúkajú vyhliadkové lety pre verejnosť, tandemové alebo sólo zoskoky a  letecký a parašutistický výcvik.
Letisko je vyhľadávaným miestom na konanie leteckých športových sústredení, medzinárodných majstrovstiev a pretekov. Priestor letiska s rozlohou cca 25 hektárov je predurčený aj na organizovanie hromadných športových či kultúrno-spoločenských podujatí (aeroklub-prievidza.sk).
Futbalový štadión sa nachádza na sídlisku Žabník v blízkosti centra mesta.  Kapacita hľadiska štadióna je 2 500 miest na sedenie a 5 000 miest na státie. V areáli sa nachádza hlavné trávnaté ihrisko (150 x 68 m) a pomocné trávnaté ihrisko (91 x 60 m). V prevádzkovej budove sú dva masážne bazény, rehabilitačná časť so saunou a masérskou a oddychovou miestnosťou, WIFI. Futbalový štadión zabezpečuje vhodné podmienky na tréningovú a zápasovú činnosť Hornonitrianskeho futbalového klubu, ako aj rozvoj telesnej kultúry a športu v meste.
Primárnym využitím zimného štadiónu v meste Prievidza je tréningový proces a súťažné zápasy na národnej a medzinárodnej úrovni, ale ponúka aj prenájom ľadovej plochy neregistrovaným hráčom a korčuľovanie pre verejnosť s možnosťou využitia WIFI. Kapacita hľadiska je 2 788 miest na sedenie, rozmery ľadovej plochy 60 m x 30 m, a preto je vhodným dejiskom športových podujatí, exhibícií či kultúrnych akcií. Ľadová plocha je využívaná približne 7 – 8 mesiacov v roku (3 180 až 3 645 hodín ročne) domácimi športovými klubmi i zahraničnými oddielmi. Štadión ponúka aj inline ihrisko s plastovou podlahou, ktorá umožňuje športy ako inline hokej, inline korčuľovanie, florbal, hokejbal, konajú sa tu tréningy športových klubov, záujmových skupín a občanov. Inline plocha je prevádzkovaná od mája do júla (tsmpd.sk).
Ďalej sa v Prievidzi nachádza viacúčelová športová hala, ktorá pozostáva z priestorov hlavnej palubovky (46 x 23 m), kde sa v hľadisku nachádza 2000 miest na sedenie a 700 miest na státie, pričom kapacita miest na sedenie sa dá zvýšiť až na 3400 miest.
Ďalšia športová miestnosť (24 x 14 m) slúži najmä na tréningy a súťaže zápasníckeho klubu, pričom je vhodná napríklad aj na tréning basketbalu a i. Tretia sála je špeciálne upravená pre gymnastiku. Vo viacúčelovej športovej hale nachádza aj posilňovňa, sauna, vodoliečba, kaviareň a bufet. Zabezpečené aj WIFI pre návštevníkov (tsmpd.sk).
V prípade nepriaznivého počasia je vhodným miestom na trávenie voľného času krytá plaváreň, ktorá disponuje 25 m dlhým plaveckým bazénom so šiestimi dráhami. Hĺbka vody je od 1,2 do 1,8 m. Plavecký bazén zaručuje svojim návštevníkom krištáľovo čistú, priezračnú a zdravotne nezávadnú vodu bez zápachu chlóru, hygienické prostredie v priestoroch celej plavárne, pripojenie na WIFI (tsmpd.sk, prievidza.sk).
Unikátnym prvkom je aj mobilná ľadová plocha na prievidzskom námestí, ktorá je sezónne umiestnená na pevnom drevenom podloží na otvorenom priestranstve na Námestí slobody v Prievidzi. Rozmery ľadovej plochy sú 40 x 20 m (tsmpd.sk).
Doplnkové služby pre cestovný ruch. Turisticko-informačná kancelária mesta Prievidza je neziskovou organizáciou, ktorá úzko spolupracuje s mestom, referátom obchodu a cestovného ruchu. Kancelária poskytuje bezplatné turistické informácie o meste a regióne a zabezpečuje distribúciu propagačných materiálov. Náplňou turisticko-informačnej kancelárie je vybavovať aj rezervácie do Hornonitrianskeho banského skanzenu Baňa Cigeľ a prehliadky v meste so sprievodcom „Zlatá prievidzská cesta“. Z komerčných doplnkových služieb možno uviesť: ubytovanie, predaj vstupeniek a suvenírov, vylepovanie plagátov regionálnych inštitúcií a aktuálnych podujatí v meste a okolí, kopírovanie, laminovanie či tvorba a aktualizácia turistického sprievodcu v mobilnej aplikácií Prievidza. TIK Prievidza je členom Asociácie informačných centier Slovenska.
Manažment a marketingová komunikácia cestovného ruchu
Marketingová komunikácia v cestovnom ruchu je jedným zo základných predpokladov na dosiahnutie rozvoja cestovného ruchu, buď v ukazovateľoch návštevnosti, alebo v príjmoch. To znamená, že bez propagácie nie je možné dosiahnuť stanovené strategické ciele. Jej objektom je produkt cestovného ruchu, t. j. všetko, čo sa v požadovanej kvalite ponúka na uspokojenie dopytu na trhu cestovného ruchu.  Celý marketing je založený na neustálej komunikácii so zákazníkom, a preto je nevyhnutné vytvoriť pre ňu, resp. pre úspešné skombinovanie nástrojov komunikačného mixu, základné predpoklady:

  • samospráva by mala mať najprv vypracovanú podnikovú identitu, kultúru a imidž, pretože tieto tri zložky reflektujú poslanie a vízie;
  • jasne stanovenú stratégiu a z nej vyplývajúce ciele komunikácie;
  • ponuku prekonávajúcu požiadavky a predstavy návštevníka, ktorá mu prináša viac než predpokladaný úžitok.

Samospráva, prostredníctvom samostatného pracoviska MsÚ – referátu obchodu a cestovného ruchu, zabezpečuje mestský turizmus a cestovný ruch  v úzkej kooperácii s mestskou neziskovou organizáciou – Turistickou a informačnou kanceláriou (TIK), ktorá sídli v priestoroch samosprávy – Mestskom dome na Námestí slobody v Prievidzi. Na druhej strane, TIK v spolupráci so samosprávou realizuje marketingové a komunikačné služby v oblasti CR, zabezpečuje informačný servis a  komerčné služby pre návštevníkov, ale aj obyvateľov mesta Prievidza a okolia.
Mesto Prievidza je jedným zo zakladajúcich členov Oblastnej organizácie cestovného ruchu región Horná Nitra – Bojnice (OOCR RHNB), ktorá vznikla v roku 2012 a zabezpečuje marketingovú stratégiu a komunikáciu turistického regiónu Horná Nitra.
Súčasný manažment destinácie a jeho kompetencie. Prehľad ústredných orgánov cestovného ruchu v meste Prievidza:

  • Mesto, referát obchodu a cestovného ruchu
  • Turistická informačná kancelária mesta Prievidza
  • OOCR Turistický región Horná Nitra – Bojnice
  • Združenie na záchranu baníckeho dedičstva Hornej Nitry
V meste Prievidza pôsobí referát obchodu a CR ako samostatné pracovisko, ktoré z hľadiska organizačnej štruktúry Mestského úradu pričlenené pod riadenie prednostom Mestského úradu.
Primárnou náplňou práce referátu obchodu a CR v rámci cestovného ruchu je zabezpečovať dohľad nad plnením povinností mesta v oblasti turizmu, ako aj výkon odborných činností. V zmysle Organizačného poriadku Mestského úradu v Prievidzi zamestnanci referátu obchodu a cestovného ruchu zabezpečujú: spoluprácu s príslušnými orgánmi štátnej správy, špecializovanej štátnej správy a samosprávy, s vládnymi a mimovládnymi organizáciami a inými inštitúciami pôsobiacimi na území mesta a v SR pri príprave a realizácii opatrení zameraných na rozvoj cestovného ruchu v meste, plnenie a vyhodnotenie PHSR mesta na zverenom úseku, zastupovanie mesta Prievidza ako člena v OOCR RHNB,  zabezpečuje úlohy z členstva pre mesto vyplývajúce, koordinuje, vyhodnocuje a zodpovedá za činnosť spojenú s reprezentovaním mesta na veľtrhoch, výstavách, kontraktačno-výstavných trhoch a konferenciách cestovného ruchu, podporuje a pomáha rozvoju turistických aktivít a atraktivít v rámci mesta a regiónu, koordinuje a kontroluje spoluprácu mesta s Turisticko-informačnou kanceláriou v meste, pravidelne informuje vedenie mesta o jej činnosti, navrhuje a koordinuje realizáciu propagácie mesta pri tvorbe rôznych druhov propagačných materiálov a publikácií o meste, prieskum trhu a podklady pre výberové konania za oblasť cestovného ruchu v súlade s platnou legislatívou a internými smernicami mesta a pod.

Turistická informačná kancelária mesta Prievidza predstavuje ústredný článok pri komunikácii s návštevníkmi mesta, poskytuje im bezplatné turistické informácie o meste a regióne a zabezpečuje distribúciu propagačných materiálov, úzko spolupracuje s mestom, referátom obchodu a cestovného ruchu, zabezpečuje rezervácie do Hornonitrianskeho banského skanzenu Baňa Cigeľ a prehliadky v meste so sprievodcom „Zlatá prievidzská cesta“. Z komerčných doplnkových služieb ponúka: ubytovanie, predaj vstupeniek a suvenírov, vylepovanie plagátov regionálnych inštitúcií a aktuálnych podujatí v meste a okolí, kopírovanie, laminovanie. Zároveň TIK slúži ako kontaktné miesto pre zber informácií pre centrálny parkovací systém mesta Prievidza a vydávanie parkovacích kariet.
Oblastná organizácia cestovného ruchu OOCR Turistický región Horná Nitra – Bojnice propaguje, podporuje a koordinuje aktivity súvisiace s rozvojom cestovného ruchu v regióne. Vytvára podmienky rozvoja cestovného ruchu na území Hornej Nitry s cieľom trvalo udržateľného rozvoja cestovného ruchu a ochrany záujmov svojich členov. OOCR turistický región Horná Nitra – BOJNICE je od roku 2015 členom Krajskej organizácie cestovného ruchu Trenčín Región.
Neziskovou organizáciou, ktorá poskytuje všeobecne prospešné služby v oblasti tvorby, rozvoja, ochrany, obnovy a prezentácie kultúrnych hodnôt a kultúrneho dedičstva vyplývajúcich z tradície uhoľného baníctva v regióne hornej Nitry, je práve Združenie na záchranu baníckeho dedičstva Hornej Nitry so sídlom Hornonitrianske bane Prievidza, a. s. Zameriava sa najmä na prevádzku Hornonitrianskeho banského skanzenu s odborným zameraním na históriu a súčasnosť uhoľného baníctva na území Slovenska, najmä  v regióne hornej Nitry.
Cieľom stratégie Združenia na záchranu baníckeho dedičstva Hornej Nitry, n. o., ako prevádzkovateľa Hornonitrianskeho banského skanzenu je vybudovať Oddychové a náučné centrum so zameraním na históriu a súčasnosť hnedouhoľného baníctva na hornej Nitre. Projekt zahŕňa dobudovanie podpovrchovej i povrchovej časti banského skanzenu a vybudovanie komplexného oddychového a náučného centra s napojením na ostatné subjekty týkajúce sa uhoľného baníctva na území hornej Nitry i ostatné prírodné a turistické atraktivity regiónu.
Vybrané nástroje marketingovej komunikácie. Každý, kto chce byť v marketingovej komunikácii úspešný, musí postupovať systematicky, pretože každá dobrá reklama je výsledkom dobrého plánovania. Prvým krokom tohto plánovania by malo byť definovanie produktov alebo služieb, ktoré by mali byť predmetom reklamy. Ďalším krokom je výber komunikačných nástrojov. Pri prezentácii samosprávy je možné využiť všetky formy reklamy:
  • tlačené materiály (napr. brožúry, leporelá, letáky, skladačky, katalógy a ďalšie materiály);
  • tlačové médiá (napr. noviny, časopisy, pričom je potrebné využiť v tomto prípade aj kombináciu s nástrojmi podpory predaja);
  • vonkajšia reklama ‒ outdoor (billboardy, citylighty, citypostery, plagáty, informačné tabule);
  • vnútorná reklama ‒ indoor.
Správu webovej stránky www.prievidza.sk/tik zabezpečuje Mestská turistická informačná kancelária, ktorá sa stará o dopĺňanie ponuky cestovného ruchu a aktualizáciu informácií. Ponuka cestovného ruchu je v menšej miere prezentovaná aj na samotnej oficiálnej stránke mesta www.prievidza.sk v sekcii Návštevník. Zanedbateľná časť ponuky mesta je tiež zviditeľnená na webovej stránke regiónu turistický región Horná Nitra, ktorá funguje pod doménou www.bojnice.eu
Mesto má na sociálnej sieti Facebook zriadený profil s názvom Mesto Prievidza, kde prezentuje predovšetkým komunálnu problematiku. Ponuka a novinky v oblasti CR, sú zverejňované len v minimálnej miere.
Užitočnou a návštevníkmi často využívanou formou komunikácie je bezplatná mobilná aplikácia, ktorá obsahuje takmer 30 bodov z oblasti zaujímavostí mesta Prievidza a okolia s uvedením telefonických kontaktov a možnosťou jednodotykového telefonovania, e-mailu, webových sídiel či otváracích hodín jednotlivých atraktivít, ako športoviská a športové areály, kultúrne zariadenia, kúpaliská, ubytovacie a stravovacie zariadenia a pod.
Súčasťou ponuky aplikácie je aj projekt Zlatá prievidzská cesta so 45 zastaveniami, pričom výhodou pre návštevníka je v tomto prípade možnosť výberu jednotlivých zastavení a  ich návšteva v počte a v poradí, ktoré sám uzná za vhodné. Súčasťou všetkých bodov záujmu sú krátke informatívne texty a fotografie a v prípade ZPC aj audionahrávka. Súčasťou aplikácie sú mapy a GPS navigácie, ktoré lokalizujú miesto pohybu používateľa a zároveň ho navedú na miesto jeho záujmu, ale aj poskytnú informácie, ktoré môže používateľ získať prostredníctvom QR kódov.
Po stiahnutí do mobilného zariadenia nepotrebuje aplikácia k svojmu režimu internetové pripojenie. Je prístupná v slovenskom a anglickom jazyku. Bola spustená do prevádzky v júli 2017.
OOCR turistický región turistický región Horná Nitra – Bojnice  vydala v roku 2016 bezplatný informačný materiál Prievidza a okolie, ktorý je voľne dostupný pre návštevníkov v priestoroch Turistickej a informačnej kancelárie. Obsahuje mapu mesta, základné informácie o Prievidzi, prierez histórie, pamiatky, tipy na voľný čas a športové aktivity, prehľad tradičných podujatí, zoznam kultúrnych inštitúcií a ubytovacích zariadení a atraktivity v okolí mesta.
OOCR turistický región Horná Nitra-Bojnice vydala tiež Bezplatného turistického sprievodcu regiónom turistický región Horná Nitra – Bojnice. Obsahuje prírodu, históriu a najväčšie atraktivity regiónu. Mesto v ňom prezentuje prierez histórie, Zlatú prievidzskú cestu, kultúrne inštitúcie a obľúbené podujatia.
Literatúra a pramene:
FORET, M.: Marketingová komunikace. Brno : Computer Press, 2006. 443 s. ISBN 8025110419.
SLÁDEK, G.: Propagácia Slovenska na trhu cestovného ruchu. In: Ekonomická revue cestovného ruchu. ISSN 0139-8660, 1999, roč. 32, č. 3, s. 105 – 112. 
MONZEL, M. 99 tipů pro úspěšnejší reklamu. Praha : Grada, 2009. 200 s. ISBN 978-80-247-2928-2.
DOBIÁŠ, M. Prievidza na nových pohľadniciach. Tlačiareň Patria, 2016.
Hornonitrianska knižnica v Prievidzi. Dostupné na internete: ww.hnkpd.sk.
PAPRČKA, M. Prievidza a Bojnice z neba. Prievidza and Bojnice from Heaven. Vydavateľstvo CBS, 2017.
Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja Trenčianskeho samosprávneho kraja na roky 2013-2023.
Dostupné na internete: https://www.tsk.sk/buxus/docs/PHSR%20FINAL.pdf.
Program rozvoja mesta Prievidza (2016-2023). Dostupné na internete: https://www.prievidza.sk/mesto/rozvoj- mesta/.
Regionálne kultúrne centrum v Prievidzi. Dostupné na internete: www.rkcpd.sk.
Dostupné na internete: https://www.pust.sk/
Dostupné na internete: https://www.aeroklub-prievidza.sk   
Dostupné na internete: https://www.tsmpd.sk/

Kontakt:

PaedDr. Ivona Fraňová, PhD.
Referát rozvoja, informatizácie
a marketingovej komunikácie
Rektorát Univerzity Konštantína
Filozofa v Nitre
Tr. A. Hlinku 1
94901 Nitra
E-mail: ifranova@ukf.sk

PhDr. Roman Zima, PhD.
KMKaT, FF UKF v Nitre
Štefánikova 67
949 74 Nitra
E-mail: rzima@ukf.sk

Súbory na stiahnutie