Manažment destinácie cestovného ruchu v Nitrianskom samosprávnom kraji

Manažment destinácie cestovného ruchu v Nitrianskom samosprávnom kraji

Úvod. Cestovný ruch ako významné odvetvie hospodárskej činnosti je ovplyvňovaný viacerými trendmi, ktoré sa odrážajú v rozvoji destinácií cestovného ruchu. V súčasnosti je to špecifický sektor, ktorý je jedným zo základných pilierov koncepcií rozvoja území na všetkých úrovniach ako sú lokálna, regionálna, národná a medzinárodná. Jeho efektívne fungovanie zabezpečuje adekvátna organizačná štruktúra budovaná zhora nadol, pri rozlišovaní a rešpektovaní poslania organizácií štátnej správy a územnej samosprávy v cestovnom ruchu, ale i v podnikateľskej sfére. Poslaním takejto efektívnej spolupráce verejného i súkromného sektora je priniesť úžitok danému územiu, subjektom cestovného ruchu a v neposlednom rade návštevníkom cestovného ruchu. Prierezový charakter cestovného ruchu ukazuje spoluprácu verejného a súkromného sektora a tým pádom je organizačná štruktúra formovaná na jednotlivých úrovniach – národnej, regionálnej a miestnej.
Nitriansky samosprávny kraj z pohľadu rozvoja cestovného ruchu koordinuje a zastrešuje jeho rozvoj. Spadá pod verejný sektor, teda štátnu správu, regionálnu a miestnu samosprávu. Pôsobnosti orgánov vyšších územných celkov v oblasti podpory regionálneho rozvoja sú upravované zákonom č. 539/2008 o podpore regionálneho rozvoja. V rámci koordinácie cestovného ruchu Nitrianskeho samosprávneho kraja plní významnú funkciu zákon č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov (posledná novelizácia nadobudla účinnosť 25. 4. 2020), v zmysle ktorého sa zriaďujú krajské organizácie cestovného ruchu a oblastné organizácie cestovného ruchu. V rámci Nitrianskeho samosprávneho kraja je vytvorená 1 Krajská organizácia cestovného ruchu a v rámci jednotlivých regiónov kraja plnia koordinačnú úlohu v rozvoji cestovného ruchu 4 oblastné organizácie cestovného ruchu.
Cieľom príspevku je poukázať na kooperáciu viacerých subjektov – verejného i súkromného sektora ako významný prvok fungovania cestovného ruchu v súlade s napĺňaním hospodárskej činnosti. Príspevok je zameraný na Nitriansky samosprávny kraj a jeho kompetencie a koordináciu v manažmente cestovného ruchu.
Organizačné zabezpečenie manažmentu cestovného ruchu Úradu Nitrianskeho samosprávneho kraja. Na regionálnej úrovni v rámci Úradu Nitrianskeho samosprávneho kraja má cestovný ruch vo svojej kompetencii Odbor cestovného ruchu, pozostávajúci z troch oddelení – Oddelenie cestovného ruchu, Oddelenie cezhraničnej spolupráce, Oddelenie propagácie a marketingu (Schéma 1). V rámci svojej kompetencie koordinuje rozvoj cestovného ruchu v Nitrianskom samosprávnom kraji, je zodpovedný za prípravu a realizáciu stratégie rozvoja cestovného ruchu a marketingu, vrátane ostatných strategických a koncepčných dokumentov podporujúcich rozvoj cestovného ruchu. Zároveň podporuje a koordinuje spoluprácu v cestovnom ruchu so zahraničnými partnermi na báze oficiálnych zmlúv o spolupráci, podporuje rôzne marketingové aktivity, účasť na medzinárodných, národných a regionálnych podujatiach, spolupracuje pri príprave a realizácii projektov rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Nitrianskom samosprávnom kraji. Vypracováva a implementuje projekty týkajúce sa rozvoja zahraničnej a cezhraničnej spolupráce, pripravuje návrhy na poskytnutie dotácií na podporu rozvoja cestovného ruchu a na podporu certifikovaných ubytovacích zariadení na vidieku z rozpočtu NSK.
V rámci Úradu Nitrianskeho samosprávneho kraja pôsobí Komisia cestovného ruchu a zahraničných vzťahov, ktorá je zložená z 8 poslancov a 6 odborníkov.
Novou organizačnou štruktúrou v Nitrianskom kraji je Krajská organizácia cestovného ruchu Nitriansky kraj (KOCR), ktorá bola oficiálne schválená na ustanovujúcom valnom zhromaždení 25. októbra 2021. Jej úlohou je podporovať a vytvárať podmienky pre rozvoj cestovného ruchu na území Nitrianskeho kraja. Zakladajúcimi členmi KOCR sú:
1. Nitriansky samosprávny kraj
2. Nitrianska organizácia cestovného ruchu
3. OOCR PODUNAJSKO
4. Oblastná organizácia cestovného ruchu Tekov
5. OOCR Štúrovo – Parkan
KOCR Nitriansky kraj je momentálne novou organizačnou štruktúrou v kraji, ktorej aktivity sa len rozbiehajú. Nitriansky samosprávny kraj bol jediným krajom, ktorý doposiaľ nemal založenú KOCR, ktorá by riešila destinačný manažment a marketing Nitrianskeho kraja spolu s krajským mestom Nitra, ako i ostatnými obcami a OOCR. Z tohto dôvodu bol v celoslovenskom porovnaní krajov viditeľný prepad výkonov cestovného ruchu v Nitrianskom kraji. V porovnaní s ostatnými krajmi bol na poslednom mieste.

Inštitucionálne zabezpečenie a spolupráca v oblasti cestovného ruchu v Nitrianskom samosprávnom kraji (verejno-súkromné partnerstvá). Rozvoj územia aj z pohľadu cestovného ruchu spadá pod verejný sektor, teda štátnu správu, regionálnu a miestnu samosprávu. V zmysle platnej legislatívy, tzn. zákona č. 539/2008 o podpore regionálneho rozvoja, sú upravované pôsobnosti orgánov vyšších územných celkov v oblasti podpory regionálneho rozvoja. K základným úlohám vyšších územných celkov (VÚC) okrem príprav stratégií rozvoja VÚC patria aj podpora regionálneho rozvoja v spolupráci s ostatnými socio-ekonomickými partnermi na území VÚC, vytváranie podmienok na vznik a rozvoj územnej spolupráce a partnerstiev, spolupráca s regiónmi, územnými celkami a inými subjektmi verejnej správy alebo s orgánmi iných štátov, ktoré plnia funkcie územnej samosprávy, ako aj podpora rozvoja podnikateľských aktivít potrebných na rozvoj regiónu (PHSR NSK, 2021).
Oblastné organizácie cestovného ruchu (OOCR) v Nitrianskom samosprávnom kraji. Na území Nitrianskeho samosprávneho kraja plnia koordinačnú funkciu a úlohy destinačného manažmentu štyri Oblastné organizácie cestovného ruchu (OOCR). Ich územná pôsobnosť je v 6 okresoch Nitrianskeho samosprávneho kraja (Tabuľka 1). Ide o partnerstvo verejného a súkromného sektora, združujúce samosprávne, podnikateľské a iné subjekty pôsobiace v destinácii. Ide o:

• Nitrianska organizácia cestovného ruchu (NOCR)
• OOCR PODUNAJSKO
• OOCR Tekov
• OOCR Štúrovo-Parkan

Hlavnými úlohami OOCR sú príprava a realizácia koncepcie cestovného ruchu na vymedzenom území, tvorba produktov cestovného ruchu, podpora marketingu, organizovanie podujatí, zber a analýzy dát, spolupráca s ostatnými aktérmi v cestovnom ruchu, ako i prevádzka informačného systému.

V súlade s PHSR NSK do roku 2030 je možné konštatovať, že územné pokrytie OOCR v Nitrianskom kraji je slabé a poukazuje na nízku úroveň zapojenia predovšetkým obcí a miest (len 11 % obcí Nitrianskeho samosprávneho kraja) do aktivít destinačného manažmentu.
Miestne akčné skupiny (MAS) a program LEADER v Nitrianskom samosprávnom kraji. Ďalšou formou spolupráce v rámci rozvoja cestovného ruchu sú na úrovni NSK dobrovoľné zoskupenia – miestne akčné skupiny (MAS), ktoré svojimi aktivitami prispievajú k rozvoju vidieckeho cestovného ruchu. MAS sú jedným zo siedmych princípov prístupu LEADER, pričom ide o zoskupenie verejného a súkromného sektora. Minimálny počet členských obcí je 7, počet obyvateľov sa musí pohybovať od 10 000 do 150 000. Maximálna hustota osídlenia je 150 obyvateľov/km2. Pokrytie územia MAS v rámci Nitrianskeho samosprávneho kraja znázorňuje obrázok 1. Tabuľka 2 sumarizuje MAS na území NSK aj s počtom zapojených obcí.
Opatrenie LEADER je súčasťou Programu rozvoja vidieka (PRV). Pre rok 2022 bola poskytnutá dotácia z rozpočtu Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) pre:

• Nástroj 1 LEADER NSK. Ide o poskytnutie dotácií z rozpočtu NSK na podporu držiteľov regionálnej značky kvality a činnosti združení a spolkov na vidieku Nitrianskeho kraja – Nástroj 1 LEADER NSK. O dotáciu sa môžu uchádzať miestne akčné skupiny (MAS) typu LEADER, ktorých celé územie pôsobnosti sa nachádza na území Nitrianskeho kraja a ktorým bol udelený Štatút MAS Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v zmysle PRV SR 2014 – 2020. V súčasnosti je takýchto MAS na území Nitrianskeho kraja 15. (tabuľka 2)
Podporované opatrenia Nástroja 1 LEADER NSK sú:
Opatrenie 1. Podpora držiteľov regionálnej značky kvality (oprávnení končení užívatelia – samostatne hospodáriaci roľník, živnostník, s. r. o., a. s., komanditná spoločnosť, družstvo, remeselník a pod., ktorý je držiteľom regionálnej značky kvality PONITRIE, NITRAVA, HONT, PODUNAJSKO, POHRONIE).
Opatrenie 2. Podpora činnosti združení a spolkov (oprávnení koneční užívatelia – občianske združenie, združenie obcí, nadácia, nezisková organizácia, záujmové združenie právnických osôb, spolky – poľovnícke združenia, záhradkári, jednoty dôchodcov a pod.).
• Nástroj 2 LEADER NSK. Ide o poskytnutie dotácií z rozpočtu NSK na podporu implementácie Stratégií CLLD pre miestne akčné skupiny, ktorých celé územie pôsobnosti sa nachádza na území Nitrianskeho kraja, ale nie sú registrované Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a nebol im udelený Štatút MAS v zmysle podmienok PRV SR 2014 – 2020. V súčasnosti sú takéto MAS na území Nitrianskeho kraja 2. (tabuľka 2)
Podporované opatrenia Nástroja 2 LEADER NSK sú:
Opatrenie 1. Podpora základných služieb a rozvoja obcí na vidieku
Opatrenie 2. Rozvoj vidieckej spoločnosti a podpora tradícií
Opatrenie 3. Prevádzka a administratívna činnosť MAS
Opatrenie 4. Podpora projektov spolupráce verejno-súkromných partnerstiev

V roku 2021 boli schválené a použité dotácie LEADER NSK pre Nástroj 1, Opatrenia 1, 2 v sume 377 208,79 EUR, celkové oprávnené výdavky na projekty tvorili 392 385,45 EUR. Schválené a použité dotácie LEADER pre Nástroj 2, Opatrenia 1, 2, 3 tvorili 52 790,65 EUR, celkové oprávnené výdavky projektov boli 55 146, 87 EUR.
V rozpočte NSK na rok 2022 boli pre Nástroj 1 a Nástroj 2 LEADER NSK schválené finančné prostriedky vo výške 430 000,- EUR. Ako je spomenuté vyššie, aktuálne na území kraja funguje 17 verejno-súkromných partnerstiev, z ktorých 15 má podľa programového obdobia 2014 – 2020 udelený štatút MAS. Do týchto partnerstiev je zapojených 93,5 % obcí (tabuľka 2). Vzhľadom na to, že podľa podmienok účasti na MAS nemôžu byť členmi urbanizované územia, je zrejmé, že takmer celé územie kraja je pokryté. Je zrejmé, že pokrytie územia MAS je lepšie ako pokrytie územia OOCR.

Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS) v Nitrianskom samosprávnom kraji. Ďalším typom spolupráce Nitrianskeho samosprávneho kraja je spolupráca s podobnými administratívnymi jednotkami zo zahraničia. Takáto forma spolupráce predstavuje efektívny nástroj podpory regionálnej politiky. Európske zoskupenia územnej spolupráce (EZÚS) sa zriaďujú s cieľom uľahčiť a podporovať cezhraničnú, národnú a medziregionálnu spoluprácu medzi členskými štátmi a ich regionálnymi a miestnymi orgánmi, s cieľom posilniť hospodársku, sociálnu a územnú súdržnosť v EÚ. EZÚS umožňuje predovšetkým partnerom realizovať spoločné projekty a vymieňať si odborné vedomosti. Členstvo NSK v Európskom zoskupení územnej spolupráce je jedným z cieľov kohéznej politiky EÚ. Na území kraja fungujú tri EZÚSy (Tabuľka 3). Nitriansky samosprávny kraj je členom zoskupenia územnej spolupráce PONTIBUS a spolupracuje s ďalšími dvoma zoskupeniami – Ister-Granum a Pons Danubii. Zo spomínaných EZÚSov je len jeden (Pons Danubii) registrovaný na Slovensku – v Komárne. Ostatné v Maďarsku.

Zakladajúcimi členmi zoskupenia PONTIBUS sú Samospráva Peštianskej župy a Nitriansky samosprávny kraj. Spoločným cieľom spolupráce je posilnenie hospodárskej a sociálnej súdržnosti prostredníctvom realizácie spoločných aktivít a projektov. Cestovný ruch je práve jednou z prioritných oblastí spolupráce.
Zoskupenie Ister-Granum vzniklo transformáciou euroregiónu. Zoskupenie sa vyformovalo v meste Ostrihom a Štúrovo a jeho členmi je v súčasnosti 40 nitrianskych obcí. Zoskupenie implementovalo viacero objektov, napr. Most cez rieku Ipeľ.
EZÚS Pons Danubii ako jediné sídli na území NSK v meste Komárno. Zoskupenie má 7 členov. Tvoria ho maďarské a slovenské obce a mestá (3 slovenské mestá – Komárno, Kolárovo a Hurbanovo a 4 maďarské mestá – Komárom, Tata, Kisbér a Oroszlány). Jednou z najvýznamnejších aktivít zoskupenia z pohľadu cestovného ruchu je dobudovanie cyklotrasy na jednotlivých úsekoch v oboch partnerských regiónoch, napojenú na medzinárodnú cyklotrasu EUROVELO 6 Viedeň – Budapešť. Aktuálne fungujú cyklotrasy v Komárne (Alžbetin ostrov, breh rieky Váh a Mŕtve rameno), okolo Monoštorskej pevnosti v Maďarsku a úseky spájajúce Komárom s Komárnom, Kolárovom a Kravanmi nad Dunajom.
Euroregióny na území Nitrianskeho samosprávneho kraja. V rámci spolupráce aj v oblasti cestovného ruchu sú zriadené permanentné štruktúry cezhraničnej spolupráce medzi regionálnymi a miestnymi orgánmi, ktoré navzájom priamo susedia a nachádzajú sa na hraniciach susediacich štátov – Euroregióny. Ide o horizontálnu cezhraničnú spoluprácu medzi miestnymi a regionálnymi orgánmi, vládami jednotlivých štátov a európskymi inštitúciami. Na území Nitrianskeho samosprávneho kraja sa nachádzajú 3 Euroregióny (Tabuľka 4).

Euroregión Váh-Dunaj-Ipeľ vznikol v roku 1999 podpísaním Zmluvy o spolupráci v obci Neszmély v Maďarsku. Zmluva bola podpísaná zástupcami samospráv žúp Komárom-Esztergom a Pest a prednostom krajského úradu v Nitre. Na Slovensku je euroregión zastúpený Regionálnym Združením Váh-Dunaj-Ipeľ (RZVDI).
Euroregión Ipeľ – Ipoly bol taktiež založený v roku 1999 starostami obce Balassagyarmat v Maďarsku a Šahy na Slovensku. Ide o záujmové združenie právnických osôb – Ipeľský Euroregión, ktorého územnú pôsobnosť tvorí 60 obcí a miest, 10 mimovládnych organizácií a 1 podnikateľský subjekt. Územie euroregiónu presahuje hranice Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Euroregión Ister-Granum v súlade s textom vyššie, funguje zároveň aj ako Európske zoskupenie územnej spolupráce.
Záver. Cieľom príspevku bolo poukázať na cestovný ruch ako významné odvetvie hospodárskej činnosti viacerých subjektov na príklade Nitrianskeho samosprávneho kraja. Aby cestovný ruch mohol fungovať, musí byť zabezpečená adekvátna organizačná štruktúra formovaná zhora nadol. Na správnej funkcii sa bezprostredne podieľa verejný i súkromný sektor. Správne fungovanie verejného a súkromného sektora, ako i ich dôsledná kooperácia vedie k úžitku daného územia a rozvoju cestovného ruchu.
Rozvoj cestovného ruchu z pohľadu rozvoja kraja zastrešuje Nitriansky samosprávny kraj. Konkrétne ide o Úrad Nitrianskeho samosprávneho kraja (ÚNSK) – Odbor cestovného ruchu, ktorý pozostáva z troch oddelení – Oddelenie cestovného ruchu, Oddelenie cezhraničnej spolupráce a oddelenie propagácie a marketingu. Úlohou oddelenia je okrem iného i vytváranie spolupráce na rôznych úrovniach, vrátane regiónov a cezhraničnej spolupráce. Práve tu zohrávajú významné miesto Euroregióny, EZÚSy či miestne akčné skupiny. Významným prvkom rozvoja cestovného ruchu je aktuálne vytvorená Krajská organizácia cestovného ruchu, keďže Nitriansky kraj bol doteraz jediným krajom, v ktorom táto organizácia chýbala, čo sa výrazne podpísalo i na miestom a regionálnom rozvoji. Je na mieste veriť, že práve vytvorením spomínanej organizácie v spolupráci s jej členmi (oblastnými organizáciami cestovného ruchu) sa výrazne zlepší úloha koordinovania destinačného manažmentu a Nitriansky kraj sa stane vyhľadávaným a navštevovaným miestom.

Literatúra a pramene:
HALÁSZOVÁ, K. A KOL. Stratégia zahraničných vzťahov NSK 2016 – 2020. [online] (cit. 21-02-2022) Dostupné na: https://www.unsk.sk/zobraz/sekciu/zahranicne-vztahy.
PLESNÍK, P. A KOL. Strategický a marketingový plán rozvoja cestovného ruchu v NSK na roky 2014 – 2020. Nitriansky samosprávny kraj, 2014.
PROGRAM HOSPODÁRSKEHO ROZVOJA A SOCIÁLNEHO ROZVOJA NITRIANSKEHO SAMOSPRÁVNEHO KRAJA DO ROKU 2030. (Analytická časť dokumentu aktuálna k 19.10.2021). Nitriansky samosprávny kraj, 2014. [online] (cit. 21-02-2022) Dostupné na: https://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/program-hospodarskeho-rozvoja-socialneho-rozvoja-nitrianskeho-samospra-1.
Projekty Leader NSK – 2021. [online] (cit. 21-02-2022) Dostupné na: https://www.leadernsk.sk/projekty-leader- nsk-2021.html.
Vývoj prístupu LEADER v Nitrianskom samosprávnom kraji. [online] (cit. 22-02-2022) Dostupné na: https://www.leadernsk.sk/vyvoj-pristupu-leader-v-nitrianskom-samospravnom-kraji.html

Informátory:
Ing. Karol Jurica (vedúci odboru cestovného ruchu ÚNSK)

Kontakt:

PhDr. Katarína Kompasová, PhD.
KMKaT, FF UKF v Nitre
Štefánikova 67
949 74 Nitra
E-mail: kkompasova@ukf.sk

Súbory na stiahnutie