AL-ABSIOVÁ, E.: Moderná spisovná arabčina. 1. diel.

Arabský jazyk patrí medzi svetové jazyky. Jeho znalosť ponúka nielen možnosť priblížiť sa k arabskému svetu a jeho kultúre, ale zvyšuje uplatnenie sa na medzinárodnom pracovnom trhu. Na Slovensku sa na univerzitnej pôde vyučuje arabský jazyk už niekoľko desaťročí. Aj napriek tomu slovenský trh trpí nedostatkom vhodných študijných materiálov. Predložené vysokoškolské učebné texty arabského jazyka sú určené predovšetkým pre študentov – nefilológov. Vhodne tak dopĺňajú už existujúcu ponuku učebných textov, avšak veľmi skromnú a zameranú filologicky.
Cieľom predkladanej publikácie, ako uvádza autorka v úvode, je ponúknuť študentom nefilologických študijných odborov učebné texty, ktoré sú metodicky aj obsahovo vyhovujúce výučbe cudzieho jazyka s nižšou hodinovou dotáciou. Sú zamerané na zvládnutie nevyhnutných základov gramatiky a vetnej skladby na úrovni začiatočníkov a mierne pokročilých. Texty, dialógy, výklad gramatických pravidiel a výber slovnej zásoby plne zodpovedajú tomuto cieľu. Texty jednotlivých lekcií čerpajú z kultúrnych reálií slovenského aj arabského prostredia, čo zodpovedá aktuálnej požiadavke interkultúrneho prístupu v cudzojazyčnej výučbe. Ako je uvedené v úvode publikácie, „základom cudzojazyčnej výučby je získavanie interkultúrnej kompetencie, t. j. nadobúdanie znalostí o etnokultúrnych špecifikách prostredia študovaného jazyka“.
Slovná zásoba odráža požadované tematické zameranie učebných textov, ktoré sú určené predovšetkým študentom manažmentu kultúry a turizmu, ale môžu poslúžiť aj záujemcom z iných študijných odborov politológie, žurnalistiky, kulturológie, etnológie a ďalších príbuzných študijných programov.
Autorka správne upozorňuje, že študenti by mali na úrovni začiatočníkov a mierne („veľmi mierne“) pokročilých získať nevyhnutné základy gramatiky a syntaxe v rámci nižšej výučbovej hodinovej dotácie. Táto požiadavka ovplyvnila koncepciu celej učebnice, a preto gramatická časť každej lekcie nezachádza do prílišných podrobností a neuvádza naraz množstvo výnimiek v rámci práve preberaného učiva. Obsah učebných textov plynule prechádza od jednoduchšieho k zložitému.
Pedagogické skúsenosti autorky sa premietli do celkového členenia učebnice a jednotlivých lekcií, ktoré majú jednotné logické vnútorné členenie. Každá lekcia je ukončená abecedným súpisom použitej slovnej zásoby. Kniha je doplnená o prehľad názvov arabských štátov a ich hlavných miest a názvov islamských mesiacov podľa lunárneho kalendára. Koncepcia učebnice umožní študentom zvládnuť všeobecný jazyk vo všetkých štyroch rečových zručnostiach na úrovni začiatočníkov a mierne pokročilých.
Vzhľadom na to, že slovenskí študenti majú k dispozícii len jedinú učebnicu arabčiny, ktorá je zameraná výlučne filologicky a svojou lexikou orientovaná na iné odbory, možno konštatovať, že vysokoškolské učebné texty Moderná spisovná arabčina 1. diel obohatia ponuku slovenských študijných materiálov pre arabský jazyk, ktorá je na Slovensku aktuálne nedostačujúca.
Kontakt:
doc. PhDr. Marwan Al-Absi, CSc.
KMKaT, FF UKF v Nitre
Štefánikova 67
949 74 Nitra
E-mail: malabsi@ukf.sk